Dendang Perantau (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 23:
}}
 
Filem '''Dendang Perantau''' merupakan sebuah filem [[Melayu]] yang diterbitkan di [[Malaysia]] pada 1979. Filem Dendang Perantau diterbitkan dalam bentuk filem warna.
 
Filem Dendang Perantau mula ditayangkan pada [[1979]] di pawagam seluruh negara. Menampilkan [[Latif Ibrahim]], [[Teh Faridah]], [[Hail Amir]], [[Uji Rashid]] dan ramai lagi.
 
== Pengarah ==
Filem Dendang Perantau diarah oleh pengarah Dato' Haji Jamil Sulong pada [[Filem Malaysia tahun 1979|1979]].
 
== Ringkasan ==
{{spoiler}}
*
Iskandar yang berasal dari Indonesia sedang menuntut di sebuah universiti di Malaysia. Dia berkenalan dengan Faridah setelah menyelamatkannya dari mati lemas. Iskandar menceritakan kisah cinta lamanya dengan emilia. Iskandar dan Emilia belajar di kampus yang sama. Hubungan mereka tidak direstui oleh ayah Emilia kerana mementingkan kekayaan. Datuk Ariff ayah Emilia bercadang menjodohkan Emilia dengan Wan Farid iaitu rakan kongsi perniagaannya. Emilia meminta diputuskan pertunangannya degan Wan Farid kerana dia seorang kaki samseng dan memukul Iskandar. Pada suatu hari ayah Iskandar datang ke Malaysia untuk membuat perbincangan perniagaan dengan Datuk Ariff. Barulah Datuk Ariff tahu yang Iskandar juga datang dari keluarga yang kaya dan dia mula menyukainya. Emilia meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya.
 
== Pelakon ==
* Latif Ibrahim, Teh Faridah, Hail Amir, Uji Rashid
 
== Lagu ==
*
 
== Pencapaian ==
#
 
== Lihat juga ==
* [[Filem Malaysia tahun 1979|Dendang Perantau]]
 
 
 
== Pautan luar ==
* http://www.sinemamalaysia.com.my/film/info/?id=Dendang_Perantau_396