Anu (dewa): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 41 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q188536
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
Dalam mitologi kaum [[Sumeria]] dan kemudiannya kaum Assyria dan kaum Babylon, '''Dewa Anu''' (juga '''An'''; (dari [[bahasa Sumeria]] *An = langit, alam)) merupakan tuhan langit, [[tuhan]] [[alam]], penguasa buruj, raja kepada dewa-dewa, makhluk ghaib dan [[jin]], dan tinggal di kawasan tertinggi langit. Adalah dipercayai bahawa dia mempunyai kuasa untuk mengadili mereka yang melakukan jenayah, dan bahawa dia telah mencipta bintang sebagai tentera untuk memusnahkan yang jahat. Ciri-cirinya adalah [[tiara]] diraja, kebanyakan masa dihiasi dengan dua pasang tanduk lembu. Dalam seni ia kadang kala digambarkan sebagai [[serigala]] (''jackal'').
 
[[Fail:Cuneiform sumer dingir.jpg|thumb|leftkanan|200px|Tulisan pepaku Sumeria bagi An (dan penunjuk bagi dewa <small>DINGIR).</small>.]]
 
Anu memiliki beberapa pasangan, yang terpenting adalah [[Dewi Ki]] (bumi), [[Nammu]] dan [[Dewi Uras]]. Dengan Ki dia memiliki anak, [[Dewa Annuna]]. Bersama Nammu dia memiliki anak, [[Dewa Enki]] dan [[Ningikuga]]. Bersama Uras dia memiliki anak [[Nin'insinna]]. Menurut legenda, langit dan bumi adalah satu sehingga An dan Ki melahirkan [[Dewa Enlil]], dewa udara, yang membelah langit dan bumi kepada dua. An dan Ki merupakan, dalam sesetengah teks, dikenal pasti sebagai bersaudara dan anak kepada [[Dewa Anshar]] dan [[Dewi Kishar]]. Ki kemudian berkembang menjadi Dewi Akkadia [[Dewi Antu]].