ND Lala: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
The changes made by Amir Amzah Bin Salleh
Baris 3:
| image =
| caption =
| background = solo_singer,song writer,lyricist,actor,script writer,tv host,master of ceremony
| birth_name = Amir Amzah bin Salleh
| native_name =
Baris 11:
| birth_place = [[Malaysia]]
| genre = Tradisional, Folk
| occupation = Penyanyi, Penulis lirik, Pencipta lagu,Penerbit Album, Pengacara TV, Pelakon film,Drama tv,Drama Radio dan Pelakonteater, penulis skrip drama dan filem,penulis skrip hiburan tv
| instrument =
| years_active = 1982 - kini
Baris 32:
Beliau menikahi wanita bernama Fauziah Sharman pada tahun 1989 setelah berkenalan ketika sama-sama terlibat dalam program ''Mekar Sejambak'' di Radio Televisyen Malaysia. Mereka dikuarniakan empat cahaya mata, Nur Shahila (lahir 1990), Amir Syafiq (lahir 1993), Amir Syahir (lahir 1995) dan Nur Syuhada (lahir 1998) <ref>http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=0613&pub=Kosmo&sec=Hiburan&pg=hi_02.htm</ref>. Nur Shahila atau lebih dikenali sebagai [[Shila Amzah]] merupakan penyanyi terkenal yang mencipta nama di peringkat antarabangsa.
 
Pada tahun 1995 dalam album solonya ND Lala menampilkan anaknya nurshahila yang baru berusia 4 tahun setengah untuk berduet dengan nya melalui lagu 'jenguk jenguklah anak anak kita. N.D.Lala telah membawa nurshahila menyertai pertandingan nyanyian dari umur 7 hingga 9 tahun. N.D.Lala melatih dan membimbing anaknya menyanyi pelbagai jenis lagu dari lagu2 tradisional hingga ke lagu2 pop.
Pada awal tahun 2013, ND Lala menghiasi dada-dada akhbar utama negara ekoran pergeseran dengan pelakon muda [[Sharnaaz Ahmad]] yang ketika berpacaran dengan anak gadisnya, Shila. ND dikatakan menghalang usaha Sharnaaz untuk memperisterikan Shila yang ketika itu sedang berusaha membina nama di negara China. Akibatnya kedua-dua mereka berperang mulut di media<ref>http://www.ohbulan.com/sharnaaz-ahmad-cabar-nd-lala-jadi-lelaki/</ref>.
 
Pada tahun 1999 N.D.Lala mencipta lagu khas untuk anaknya berjudul 'Ibu' . Demo lagu itu dibawa ke semua syarikat rakaman yang ada di Malaysia,namun tidak ada satu syarikat pun yang mahu mengambil Nurshahila sebagai artis rakaman mereka. N.D.Lala telah mencagar tanah bapa mertuanya untuk membuat pinjaman bank sejumlah RM100,000 bagi menerbitkan album anaknya. N,D.Lala menjadi penerbit, pencipta lagu dan penulis lirik untuk kesemua lagu di dalam album tersebut.
 
album nurshahila yang berjudul 'Teima Kasih Guru' itu telah di edarkan pada tahun 2000. Album itu telah dilancarkan oleh Menteri Pendidikan dan Isteri Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia. Lagu 'IBU' ciptaan N.D.Lala telah menjadi popular terutamanya melalui stesen radio paling popular pada masa itu iaitu radio ERA. Nama pentas nurshahila pada masa itu adalah SHILA TEKNO. Shila mula popular sebagai artis kanak2 dan berjaya ke peringkat akhir Anugerah bintang popular.
 
Setelah Shila popular dengan beberapa album pada tahun 2008 N.D.Lala membawa Shila menyertai pertandingan nyanyian peringkat antara bangsa yang disertai ole 23 negara. Nama Pertandingan itu adalah SHANGHAI WORLD STAR QUEST. Shila telah berjaya menjadi Juara. Di sinilah N.D.Lala mengenali ramai penerbit dan komposer2 terkenal termasuk penerbit dari negara China. Pada tahun 2012 N.D..Lala telah membawa Shila menyertai pertandingan nyanyian peringkat Asia. Pertandingan yang diadakan di Shanghai dan dianjurkan oleh Shanghai Media Group itu di namakan ASEAN WAVE. Shila telah berjaya menjadi Juara.
 
N.D.Lala dan Shila tinggal di China dari tahun 2012 hingga 2015 sebelum berpindah ke Hong Kong. N.D.Lala dan Shila tinggal di HongKong hingga kini. Shila kini merupakan penyanyi paling popular di Asia dan mendapat gelaran ASEAN SWEET HEART.
 
==Diskografi==