Gerak perlahan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Slow motion"
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Lightning Trumbull County Ohio.ogv|thumb|Video gerak perlahan motion panahan petir yang dirakam pada kadar 6,200 bingkai sesaat.]]
 
'''Gerak perlahan''' (bahasa Inggeris: <span>'''''slowmotionslow motion'''''<ref>"[http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=slow+motion&d=228972 'slow motion' - Maklumat Kata]". ''Pusat Rujukan Persutratan Melayu.'' Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 1 Disember 2017.</ref>, disingkatkan sebagai '''''slow-mo'''</span>'') merupakan suatu kesan dalam proses pembikinan filem di mana [[masa]] kelihatan menjadi lambat atau perlahan. Kesan ini dicipta oleh seorang paderi [[Austria]] bernama August Musger pada awal abad ke-20.
 
 
Gerak perlahan banyak digunakan dalam mana-mana dalam pembuatan filem oleh ramai pengarah untuk mencapai pelbagai kesan tertentu. Antara subjek yang kerap disentuh dalam penggunaan gerak perlahan ini termasuk:
Baris 9 ⟶ 8:
 
== Kegunaan saintifik ==
Gerak perlahan sering diperlukan dalam aplikasi sains dan teknikal untuk faktor yang sangat besar, misalnya untuk memeriksa butiran sebuah [[Nuclear explosion|letupan nuklear]]. Contoh teknik kadangkalanya diterbitkan, contohnya rakaman sebutir peluru yang dilepaskan menembusi sebiji belon.
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
 
== Pautan luar ==