Izrail: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''`Izra'il''' ([[Bahasa Arab]]: عزرائیل) ialah nama yang masyhur bagi mala'ikat yang ditugaskan untuk mencabut nyawa menurut kepercayaan orang-orang Islam. Perkataan `Izra'il dipercayai berasal daripada bahasa `Ibrani atau [[Hebrew]] yang bermaksud '''hamba Allah'''. Nama `Izrail tidak pernah disebutkan di dalam [[Al-Qur'an]] atau [[As-Sunnah]] sebaliknya mala'ikat yang ditugaskan untuk mencabut nyawa dipanggil (Malaikat Maut) ''Malaku l-Mawt'' ('''ملك الموت'''). Bagaimanapun, malaikat maut ini juga dikenali sebagai Izrail dalam bahasa Melayu dan dalam bahasa Inggeris sebagai ''Izrail'', ''Izrael'', ''Azrael'', ''Azrail'', ''Azraille'', atau ''Ozryel''. Secara harafiah terjemahan namanya membawa erti ''Pembantu Tuhan''.
 
==Pendapat Ulama Tentang Nama `Izra'il==
1. Hafiz ibn Hajr telah membuat perbincangan mendalam mengenai nama malaikat maut, dalam bukunya <ref>"Al-Imtaa'"</ref>. Dia menyebut beberapa hadis, sungguhpun lemah, yang menyebut nama malaikat maut sebagai Izrail (''Izrael'').
1. Ibnu Kasir telah berkata dalam [[Al-Bidayatu Wan-Nihayah]] (1/49)<ref>Al-Bidayah Wan-Nihayah (1/49)</ref>:
 
<br>
12. Ibnu Kasir telah berkata dalam [[Al-Bidayatu Wan-Nihayah]] (1/49)<ref>Al-Bidayah Wan-Nihayah (1/49)</ref>:
<blockquote>
"Dan Malaku l-Mawt, maka tidaklah dinyatakan namanya di dalam Al-Qur'an, dan tidak pula di dalam hadis-hadis yang sahih. Dan telah datang penamaannya dalam beberapa [[asar]] sebagai "`Izra'il", waLlahu `alam. Dan sesungguhnya Allah ta`ala telah berkata: «Katakanlah: Malaku l-Mawt akan mematikan kamu semua, dia yang ditugaskan terhadap kamu, kemudian kepada Tuhan kamu kamu akan kembali» [As-Sajdah: 11]".
Baris 8 ⟶ 11:
 
<br>
23. Dan telah berkata As-Sanadiy:
<blockquote>
"Tidak terdapat pada penamaannya sebarang hadis yang [[marfu`]] (bersambung dengan Rasulu Llah)".
Baris 14 ⟶ 17:
 
<br>
34. Dan Al-Manawiy telah berkata dalam [[Faydhu l-Qadir]] (3/32)<ref>Faydhu l-Qadir (3/32)</ref> selepas dia menyebut bahawa Malaku l-Mawt telah tersebar bahawa namanya `Izra'il, dia berkata:
<blockquote>
"Dan saya tidak menemui terhadap penamaannya dengan hal itu dalam [[khabar]]".
Baris 20 ⟶ 23:
 
<br>
45. Dan telah berkata As-Syaykh Al-Albaniy dalam ta`liqnya terhadap kata-kata At-Tahawiy:
<blockquote>
"Dan kita percaya dengan Malaku l-Mawt yang ditugaskan untuk mencabut ruh-ruh sekalian alam". Dan berkata rahimahu Llah: "Saya berkata: Inilah namanya di dalam Al-Qur’an, dan penamaannya dengan "`Izra'il" sebagaimana yang tersebar di kalangan manusia, maka tiada asal baginya, dan sesungguhnya ia adalah daripada Isra'iliyyat".