Kerosin jet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{refimprove|date=Oktober 2017}}
Kerosin jet adalah [[bahan api]] semua [[pesawat]] udara yang menggunakan [[enjin turbin gas]] termasuk [[kapalterbangPesawat kepak kaku|kapal terbang]] ringan ,pelbagai besarsaiz dan [[helikopter]] . Kerosin adalah bahan yang sama dengan [[minyak tanah]] (minyak gas) yang digunakan oleh penduduk dunia di era 50an hingga 90an mengantikan [[dapur kayu]]. Kerosin untuk kegunaan jet ditambah baik dari kerosin biasa dan dikelaskan kepada Kerosinkerosin tanpa plumbamplumbum ([[Jet-A1]]) dan kerosin campuran [[nafta]] ([[Jet B]]).
 
Kerosin Jet-A1 kebiasaannya digunakan sebagai bahan api pesawat kerana ia tidak membeku pada suhu dibawahdi bawah tahap beku. IanyaIa terdiri daripada campuran kerosin dan bahan anti beku.
 
Untuk mengisi kerosin ke tangki pesawat biasanya menggunakan lori tangki ataupun trak yang menyedut kerosin di saluran bawah tanah [[lapangan terbang]] dan mengisi kerosin ke tangkai pesawat melalui panel pengisian bahan api.
 
Terdapat juga cara pengisian di udara, kebiasaannyabiasanya untuk [[pesawat pejuang|pesawat jenis pejuang]] dan pesawat [[tentera]].
 
== Rujukan: ==
 
 
Rujukan:
* [http://www.aircraftfuel.com bahan api pesawat]
* [http://www.csgnetwork.com/jetfuel.html Kerosin]