Pulau Tinggi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Betulkan ejaan dari "kelaut" menjadi "ke laut"
Baris 4:
Pulau Tinggi mempunyai 448 penduduk pada tahun [[2001]] dan merupakan jumlah penduduk yang terbesar di kalangan pulau-pulau timur negeri Johor. Penduduknya menetap di Kampung Tanjung Balang, Kampung Pasir Panjang and Kampung Sebirah Besar.
 
Pulau Tinggi mempunyai pantai berpasir putih yang bersih. [[Air]] yang jernih mengelilingi kesemua pantai di pulau-pulau tersebut. Ini antara lain disebabkan ia mengadap kelautke laut lepas, menjadikan pantainya dilanda ombak yang menarik lumpur dari pasir pantainya.
 
Perjalanan ke Pulau Tinggi dari Mersing memakan masa 45 minit. Pedalaman pulau diselimuti oleh [[hutan pamah]] [[dipterokarpa]]. Titik tertinggi pulau ini ialah 2,000 kaki (600 meter) dari aras laut. Pulau Tinggi dikurniakan dengan buah-buahan, [[rotan]], [[kayu balak]] serta gua-[[gua]] dan [[terumbu karang]] yang mengandungi banyak [[hidupan laut]]. Ia juga mempunyai sebuah [[pelabuhan]] perlindungan di garis lautnya yang panjang.
 
Sebagai pulau peranginan, Pulau Tinggi mempunyai banyak rumah penginapan dan [[chalet]]. Pantai terutama untuk peminat [[snorkel]] dan [[selam skuba]] ialah Tanjung Balang dan Sebirah Besar.
 
==Pautan luarRujukan==
* [http://www.cutidromoz.com.my/directory/place/?fid=Sub/Johor/guide_ptinggi.htm23610 Cuti.com.myPulau Tinggi]
 
 
[[Kategori: Pulau di Malaysia]]