Hominin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Pembetulan terjemahan.
Baris 22:
(† =extinct =fossil)
}}
Itu '''Hominini''' ("homininshominin") membentuk [[Sukusuku (biologi)|taksonomi suku]] yangbagi subfamili ''Homininae'' ("hominineshominina"). ''Hominini'' tidak termasuk genus ''[[Homo]]'' (manusia), tetapi tidak mengecualikan genus ''[[Gorila]]'' (gorila). Pada masa sekarang (sehingga 2017) tidak ada persetujuan mengenai sama ada ia harus termasuk genus Pan ([[cimpanzi]]), persoalannya berkait rapat dengan proses spesiasi kompleks yang menghubungkan manusia dan cimpanzi dan perkembangan bipedalisme dalam proto-manusia.
Tidak pada masa ({{Setakat|2017|lc=yes}}) ada kata sepakat sama ada ia harus termasuk genus ''[[Cimpanzi|Pan]]'' (cimpanzi), soalan yang rapat untuk yang kompleks asia proses yang menghubungkan manusia dan cimpanzi dan pembangunan bipedalism di bangsa manusia.
 
Suku asalnyaini pada mulanya diperkenalkan oleh KelabuGray (1824), lamajauh sebelum apa-apa maklumatsebarang dibutiran asiatentang darispesiasi ''Pan'' dan ''[[Homo]]'' telah diketahui. Gray suku ''Hominini'' denganmengikut definisikelazimannya termasuk kedua-dua ''Pan'' dan ''[[Homo]]''. IniDefinisi definisiini masih dipatuhi dalam cadangan oleh Mann dan Weiss (1996), yang membahagikan ''Hominini'' kekepada tiga subtribessuku kata, ''[[Cimpanzi|Panina]]'' (mengandungi ''Pan''), ''Hominina'' ("homininans", yang mengandungi ''[[Homo]]'' "manusia"), dan ''Australopithecina'' (mengandungi beberapa punahgenera "australopithecine" genusyang pupus).
 
Selain itu, ''Hominini'' diambil untuk tidak memasukkan ''Pan''. Dalam kes ini, ''[[Cimpanzi|Panini]]'' ("panins", Delson 1977) boleh digunakan untuk merujuk kepada suku yang mengandungi ''Pan'' sebagai hanya genus.
 
Minoriti perbedaanperbezaan pandangan termasuk ''Gorila'' di ''Hominini'' dan ''Pan'' di ''Homo'' (Goodman et al. 1998), atau kedua-duanya ''Pan'' dan ''Gorila'' di ''Homo'' (Watson et al. Tahun 2001).
 
== Rujukan ==