Spin (kugiran): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mohd Jaafar (bincang | sumb.)
Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Mohd Jaafar (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Teg: Undur
Baris 18:
|Influences =
|URL=
|Current_members = Tiada dalam rekod
[[Arwis Qarani b.Md Shari|Awis]]<br>Afiz<br>Galang<br>Jojo<br>Raymie
|Past_members = [[Achik Spin|Achik]] (meninggal dunia pada 2010)<br>Talhar (Tal)<br>Aie<br>Shah<br>Fidaz<br>Aidel<br>Azren<br>Ali<br>
|
Baris 36 ⟶ 37:
Seterusnya, kumpulan ini telah mencipta album yang keempat iaitu '''[[Keranamu (album)|Keranamu]]''' yang merupakan daripada album terakhir mereka yang muncul pada masa itu. Di samping itu, lagu yang dibawa oleh mereka ketika itu adalah single yang berjudul '''Janji Kita''' ciptaan sepenuhnya daripada komposer Eddie Hamid, serta single balada yang kedua bertajuk '''Engkaulah Ibu''' dan munculnya single mereka yang terbaru iaitu '''Untuk Kali Keduanya''' serta '''Mabuk Cinta''' yang ketika itu telah diperkenalkan pada awal tahun 2003 hasil sentuhan daripada komposer Aidit Alfian. Selepas kejayaan mereka, kumpulan ini akhirnya diiktiraf dan dinobatkan sebagai artis berkumpulan yang terbaik pernah dijulang sehingga bergiat aktif dalam akhir tahun 2005. Pada 17 April 2010, Achik meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya di KM 14.7 Lebuhraya Kajang Seremban (Lekas) selepas beliau selesai menjalani program hiburan di ibu kota. Selepas kematian Allahyarham, kumpulan ini terus menyepi selama lima tahun akibat sebak dengan pemergian beliau dalam usia yang muda itu malah anggota yang lain juga tiada perancangan untuk mencari pengganti vokalis Spin bagi menerajui kumpulan tersebut.
 
Atas permintaan ramai, adik kandung kepada Allahyarham Achik iaitu '''Arwis Qarani Md. Shari''', atau lebih mesra dengan panggilan '''Awis''', dipilih sebagai vokalis yang menggantikan Achik selaku teraju utama bagi menyambung legasi tersebut. Kumpulan ini akhirnya muncul pada tahun 2015 dengan kemasukan 2 anggota baru: '''Shah''' selaku pemain drum bagi menggantikan Tal dan '''Fidaz''' sebagai gitaris kedua Spin. Mereka muncul dengan single terbaru iaitu '''Sakit Terpanah''' hasil ciptaan komposer Zul 2 By 2 pada akhir tahun lalu. Namun, selepas keluaran single tersebut pada akhir 2015, Aie, Shah dan Fidaz telah mengundurkan diri akibat perselisihan faham antara mereka. Kini, Awis dan Raymie merupakan anggota yang tinggal. Pada masa yang sama, mereka bertigajuga telah bergerakmenerima bersamakemasukan kumpulan3 daripada anggota baru: iaitu'''Afiz''' SPACEBARsebagai pemain drum, '''Jojo''' sebagai gitaris, dan SPIN'''Galang''', sudahiaitu menjadigitaris kenangankedua yang berasal dari Indonesia. Mereka mempunyai perancangan single baru terusyang kekalakan dalamkeluar ingatanpada semuatahun peminat2017.
 
==Ahli-ahli==
*Awis - (vokalis)
*Jojo - (gitaris)
*Afiz - (pemain dram)
*Raymie - (pemain gitar bass)
*Galang - (gitar kedua)
 
===Bekas ahli===
*[[Achik Spin|Achik (Abdillah Murad bin Md. Shari]]) - vokalis utama asal yang mengetuai kumpulan Spin (meninggal pada 17 April 2010)
*Talhar (Tal) - pemain drum asal
*Aie - Gitarisgitaris utamaasal
*Shah - pemain drum
*Raymie - Bassist
*Fidaz - pemaingitaris kedua drum
*ShahAidel - gitaris kedua
*Ali - pemain gitar bass
*Awis - Vokalis Sakit Terpanah
*Azren - Bassistpemain (album 1&2)dram
*Ali - Pemain Drum (album 1&2)
*Aidil - Gitaris utama (album 1&2)
 
==Album==