Parlimen Scotland: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
26 Ramadan (bincang | sumb.)
Kemas kini
26 Ramadan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 89:
Sejak September 2004, bangunan rasmi bagi Parlimen Scotland telah menjadi [[Bangunan Parlimen Scotland]] yang baru, di kawasan Holyrood, Edinburgh. Bangunan itu telah direka bentuk oleh arkitek Sepanyol, [[Enric Miralles]] dengan kerjasama firma seni bina Edinburgh tempatan [[RMJM]] yang diketuai oleh [[Tony Kettle]]. Beberapa ciri utama bangunan baru itu adalah bentuknya yang seperti daun, cabang berbumbung rumput yang bergabung menjadi taman bersebelahan dan dinding gabion yang dibentuk daripada batu-batu bangunan sebelumnya. Sepanjang bangunan tersebut terdapat banyak motif berulang seperti bentuk-bentuk berdasarkan pada lukisan oleh Raeburn, ''[[Reverend Robert Walker Meluncur di Loch Duddingston|Menteri Meluncur]]''. Tebar layar bertangga dan jendela langit bot terbalik di Lobi Kebun melengkapkan seni binanya yang unik. Baginda [[Ratu Elizabeth II]] melancarkan pembukaan bangunan baru Parlimen pada 9 Oktober 2004.
 
Pada Mac 2006, salah satu rasuk bumbung bangunan tergelincir dan ditinggalkan tergantung di atas bangku belakang semasa satu sesi perbahasan. Dewan perbahasan kemudiannya ditutup dan ahli-ahli Parlimen (MSP) dipindahkan ke [[The Hub, Edinburgh|The Hub]] untuk seminggu, sementara pemeriksaan dijalankan. Ketika pembaikan, kesemua perniagaan dewan dilakukan di bilik jawatankuasa dua Parlimen.
 
===Tempat sementara (1999–2004)===
Sementara bangunan tetap di Holyrood sedang dibina, bangunan sementara untuk Parlimen diasaskan di Edinburgh. Dewan Perhimpunan Agung Gereja Scotland di Royal Mile telah dipilih sebagai rumah Parlimen. Gambar-gambar dan wawancara televisyen rasmi telah dibuat di halaman dalam bersebelahan Dewan Perhimpunan, yang merupakan sebahagian daripada Sekolah Ketuhanan [[Universiti Edinburgh]]. Bangunan ini dikosongkan dua kali untuk membolehkan mesyuarat Perhimpunan Agung Gereja diadakan. Pada Mei 2000, Parlimen ditempatkan semula secara sementara ke dewan perbahasan [[Strathclyde|Majlis Wilayah Strathclyde]] lama di [[Glasgow]], dan ke [[Universiti Aberdeen]] pada Mei 2002.
 
Sebagai tambahan kepada Dewan Perhimpunan Agung, Parlimen juga menggunakan bangunan yang disewa daripada Majlis Bandaraya Edinburgh. Bekas bangunan pentadbiran [[Lothian|Majlis Wilayah Lothian]] di Jambatan George IV telah digunakan sebagai pejabat untuk ahli-ahli MSP. Selepas Parlimen dipindahkan ke Holyrood pada 2004, bangunan ini dimusnahkan. Bekas bangunan Kaunti Lothian Tengah yang menghadap Dataran Parlimen, High Street dan Jambatan George IV di Edinburgh (asalnya dibina sebagai ibu pejabat Majlis Kaunti Lothian Tengah sebelum tahun 1975) menempatkan pusat dan kedai pelawat Parlimen, manakala dewan utama digunakan sebagai bilik jawatankuasa utama Parlimen.
 
== Rujukan ==