Jakarta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AWG97 (bincang | sumb.)
AWG97 (bincang | sumb.)
Baris 142:
== Budaya ==
[[File:Silat betawi.jpg|thumb|180px|[[Silat]] [[Betawi]]]]
SebagaiJakarta sebagai sebuah ibukota[[ibu negeri]] negara [[Indonesia]], Jakarta menarik pendatang daripada seluruh Indonesia, ini disebabkan oleh pertumbuhan ekonomi yang tidak menyeluruh ke seluruh daerah menyebabkan satu jurang [[urbanisasi]] yang besar. Urbanisasi inilah yang membawa kepada pelbagai budaya masuk ke Jakarta. Suku-suku yang mendiami Jakarta ialah yang pertama suku asal bandar Jakarta iaitu [[Betawi|Suku Melayu Betawi]], lalu pendatang dari luar bandar Jakarta yang menduduki ibu negeri Indonesia ini terdiri daripada kaum [[Jawa]], [[Sunda]], [[Minangkabau]], [[Batak]], dan Cina. Suku Melayu daripada [[Sumatra]] terbilang sangat sedikit di bandaraya ini. Budaya Betawi sebagai budaya utama asli Jakarta tidak diendahkan oleh rakyat tempatan dan tetap dilestarikan dipelbagai kawasan dalam bandaraya Jakarta seperti di Cagar Budaya Betawi Condet dan Setu Babakan.
 
Budaya lain yang turut menular di Jakarta adalah bahasa pergaulan yang digunakan oleh golongan remaja. Contohnya: ''Please donk ah!'' dan ''So what gitu loh!''.
Budaya [[Betawi]] merupakan budaya unik kerana memiliki unsur-unsur daripada [[Melayu]] yang sangat berbeza daripada budaya [[Jawa]], walaupun suku Betawi menduduki pulau [[Jawa]], ini dikarenakan suku Betawi ialah tergolong suku baru di Indonesia yang tergabung daripada pelbagai campuran suku dan kaum berbeza di Indonesia yang datang ke Jakarta dan selama bertahun-tahun menduduki bandar Jakarta, mereka mengenali diri mereka sendiri sebagai suku [[Betawi]] yang nama tersebut diambil daripada nama Jakarta pada masa penjajahan [[Belanda]] iaitu ''Batavia''=Betawi. Orang Betawi pada umumnya beragama [[Islam]] seperti orang [[Melayu]] dan banyak nilai-nilai yang berasalkan daripada Melayu yang dikerjakan didalam Budaya Betawi seperti adanya [[Pantun]], [[Silat]], penggunaan [[Songkok]] oleh kaum lelaki, makanan [[Nasi uduk]] yang dibuat dari [[Santan]] seperti [[Nasi lemak]] Malaysia, dan lain-lain, oleh karenanya, Betawi dikategori sebagai suku ''Duetero Malayu''.
Budaya Betawi sebagai budaya utama tidak diendahkan oleh rakyat tempatan sama ada Indonesia mahupun budaya Barat. Untuk melestarikan budaya Betawi, dibina satu pemulihan budaya di Situ Babakan.
 
=== Bahasa ===