Stigmochelys pardalis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amanhasler (bincang | sumb.)
k Amanhasler telah memindahkan laman Leopard tortoise ke Stigmochelys pardalis
Amanhasler (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 42:
{{hidden end}}
 
'''''Stigmochelys pardalis''''' atau dipanggil '''''leopard tortoise''''' ialah [[kura-kura]] besar yang dijumpai di kawasan [[savana]] di timur dan selatan dan benua [[Afrika]]. Daripada [[Sudan]] hingga ke selatan daerah [[Cape]]. Satu-satunya spesies dalam [[genus]] ''Stigmochelys'' walaupun pernah diletakkan di bawah [[genus]] ''[[Geochelone]]'' sebelum ini.<ref name="TTWG"/> [[Kura-kura]] ini mendiami kawasan separa [[gersang]] dan berumput di mana cuacanya boleh jadi terlalu panas dan sejuk serta dihuni oleh serigala, musang atau haiwan seperti [[ardvark]]. Kura-kura ini menggali lubang untuk bertelur.
 
==Taksonomi dan etimologi==
[[Kura-kura]] ini pernah dikelaskan di bawah pelbagai [[genus]] seperti ''Geochelone'' (1957), ''Stigmochelys'' (2001), ''Centrochelys'' (2002), and ''Psammobates'' (2006). Bagaimanapun, kajian terkini menetapkan ia sebagai [[genus]] monotip iaitu ''Stigmochelys''.<ref name=TTWG>Turtle Taxonomy Working Group (2014)</ref><ref name="Fritz" /><ref name=Baker>Baker (2015)</ref> Terdapat juga perdebatan mengenai kewujudan dua [[subspesies]] namun, tiada sokongan saintifik mengenai kajian itu di.<ref name="Baker" />
istilah ''Stigmochelys'' ialah kombinasi perkataan [[Greek]]: ''stigma'' yang bermakna "tanda" atau "bintik". Manakala ''chelone'' membawa maksud "kura-kura". Perkataan ''pardalis'' diambil daripada istilah [[Latin]] iaitu ''pardus'' bermaksud [[harimau bintang]] yang merujuk kepada bintik-bintik pada cangkerang badannya yang seakan-akan seperti bintik-bintik pada [[harimau bintang]].