Cenderawasih (kumpulan muzik): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
}}
 
Kumpulan '''Cenderawasih ''' merupakan sebuah kumpulan [[senarai penyanyi Malaysia|penyanyi]] adik beradik yang aktif pada 1980-an di [[Malaysia]]. Kumpulan kumpulan adik-beradik perempuan ini menyampaikanboleh dikatakan antara kumpulan bukan Melayu yang berjaya meraih populariti tinggi melalui rakaman lagu-lagu [[bahasayang Melayu]]memikat hati. Antaranya lagu Deritamu Deritaku yang dipetik daripada album pertama yang dirakamkan pada tahun 1984 yang memang menjadi kegemaran peminat seni ketika itu.
 
Kumpulan Cenderawasih bernaung di bawah kontrak selama tiga tahun bersama syarikat rakaman EMI pada masa itu. Itulah langkah awal pembabitan seni Irene dan Helen di persada seni. Mereka kemudian mencipta nama melalui lagu ''Deritamu Deritaku'' yang dipetik daripada album pertama mereka yang dirakamkan pada tahun 1984.<ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0322&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_03.htm Dulu penyanyi kini pensyarah]</ref>
Baris 26:
Mereka telah menghasilkan dua album Cenderawasih Volume 1 - Sepanjang Perjalanan (1984), dan Cenderawasih Volume 2 (1985) sebelum kumpulan adik-beradik itu mengambil keputusan untuk mengundurkan diri dari bidang seni.
 
Selepas mengundurkan diri dari bidang seni, Irene memilih untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang muzik major vokal di Berkley College Of Music di Amerika Syarikat, manakala kakaknya pula memilih menamatkan zaman solo dan kini menetap bersama suaminya di Switzerland.<ref>[http://ww1.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0326&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_01.htm Antara penyanyi, pendidik dan presiden.<br>Kosmos on-line.<br>Oleh JAGATHESWARY NARAYANAN.]</ref>
 
Apabila kembali ke tanah air sekitar tahun 1990 selepas menamatkan pengajian, Irene membuka studio mini di kediamannya sendiri.