J.W.W. Birch: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:1828:82ED:5942:C180:DD3E:BF81 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh [[User:Alexander Iskandar|...
Teg: Undur
Baris 33:
Pada [[1 November]] 1875, Birch dan kumpulannya sampai di Pasir Salak. Orang Melayu yang bersenjata ketika itu sudah berkumpul di tepi sungai berhampiran dengan bot Birch dan mengoyakkan semua surat arahan British yang ditampal. Mereka kemudian membaling lembing ke arah Birch dan menghumbankannya ke dalam sungai.
 
Birch dikatakan dibunuh ketika beliau sedang mandi[http://pahlawanperak.blogspot.com/] (sesetengah pendapat lain mengatakan beliau sedang membuang air besar) di dalam tandas rakit di sebuah sampan pegawai British. Birch telah dibunuh dengan kerjasama [[Dato Maharaja Lela]] dan rakan-rakannya iaitu [[Datuk Sagor]], [[Siputum]], [[Pandak Endut]], [[Laksamana Mohamad Amin]], [[Ngah Ibrahim]], [[Ngah Jabor]] dan lain-lain. Beliau dibunuh di [[Pasir Salak]] pada 2 [[November]] 1875. Kerani Melayunya, Mat Arshad, turut terbunuh dalam peristiwa tersebut.
 
==Rujukan==