Korps Brigade Mobil: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AWG97 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
AWG97 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 36:
}}
 
'''Kor Briged Mobile''' ([[bahasa Indonesia]]: ''Korps Brigade Mobil'') disingkat '''Brimob''' adalah unit khas di dalam pertubuhan [[Polis Negara Indonesia]] yang mempunyai tugas utama khas dibidang [[penguatkuasa undang-undang]] Indonesia, seperti mengatasi jenayah berkadar tinggi, anti-keganasan (''Counter-terrorism''), Penyelamatan tebusan (''Hostage Rescue''), Pemusnah bom (''Bomb Disposal''), Pengendalian daripada ancaman kimia, biologi, dan radioaktif (KBR), peperangan [[bandar]], serta tugas-tugas polis lainya yang bersifat [[Paramilitary]]. Brimob bersifat [[Paramilitary]] kerana dilatih sebahagian ilmu-ilmu ketenteraan dan peperangan, walaupun secara rasmi ialah disebut sebagai Polis.
'''Kor Briged Mobile''' atau disingkat '''Brimob''' adalah unit tertua di dalam pasukan [[Polis Negara Indonesia]], kerana ianya adalah pasukan polis pertama ketika penubuhan kepolisan di Indonesia pada tahun [[1945]]. Pasukan ini dikenal dengan warna beretnya Biru Tua.
 
Kor Brimob ialah cawangan polis tertua didalam pertubuhan Polis Indonesia kerana dibentuk pertama pada tahun 1946 setelah kemerdekaan daripada [[Jepun]]. Kor Brimob juga selalunya berlatih dengan [[Tentera Nasional Indonesia|tentera Indonesia (TNI)]] dalam operasi-operasi keamanan dalam negeri.
Brimob adalah pasukan polis untuk mengatasi jenayah berkadar tinggi.
 
[[Kategori:Polis Indonesia]]