P. Paramasivam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 45:
Beliau meninggal dunia pada usia 55 tahun akibat serangan jantung ketika dalam perjalanan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) dari rumahnya di Taman Setia Gombak, Gombak, pada 14 Ogos 2009.<ref>[http://www.budiey.com/pelawak-pelakon-param-meninggal-dunia/ Pelawak & Pelakon Param Meninggal Dunia]</ref>
 
Param merupakan seorang pelawak dan pelakon yang mencipta nama bersama-sama dengan beberapa barisan pelakon lain seperti AR[[A. R. Badul]], Wazata Zain, Datuk [[Yahya Sulong]], allahyarham [[Yusni Jaafar]] dan allahyarham [[R. Jaafar]]. Beliau terkenal antara 1970-an dan awal 1980-an dan banyak berlakon filem Melayu dan drama televisyen waktu itu.<ref>[http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2009/08/14/rakan-artis-param-antara-pelawak-india-terbaik/ Rakan artis: Param, antara pelawak India terbaik.<br>MyStar<br>]</ref>
 
Param begitu terkenal di zaman 70an dan awal 80an dan banyak berlakon filem-filem Melayu dan drama-drama TV waktu itu. Beliau turut dikenali menerusi siri Hang Setia yang pernah disiarkan di RTM pada tahun 80an.
Baris 51:
Param kali terakhir muncul di layar perak menerusi filem Penyamun Tarbus sekitar tahun 80-an. Filem-filem lain yang turut dilakonkannya ialah Si Luncai, Si Badul dan Anak Tunggal.
 
Param merupakan antara barisan pelawak India yang fasih berbahasa Melayu selain selepas mendiang [[Ayappan]]. Dia kemudian diikuti oleh pelawak [[Acappan]] dan [[Sathiya]] yang setiap mereka mempunyai peminat tersendiri.
 
==Latar belakang ==