Beg udara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
L1ntah (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
L1ntah (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 25:
|}
Sistem pengembungan tidak sepunya dengan sistem penggalak [[roket]] [[pepejal]]. Sistem beg udara menyalakan bahan dorong pepejal, di mana membakar secara ekstrem dengan cepat bagi menghasilkan isipadu gas yang amat tinggi untuk mengembungkan beg udara. Beg udara mengembung keluar dari tempat simpanannya pada kadar kelajuan yang teramat pantas iaitu lebih daripada 200 [[meter per jam|mph]] (322 [[kilometer per jam|kph]]) — lebih pantas berbanding kelipan [[mata]].
Selepas beberapa [[saat]], gas tersebut hilang dan dikeluarkan melalui lubang kecil dalam beg udara, sekaligus mengecutkan kembali beg udara supaya penumpangnyapenumpang boleh bergerak.
 
Secara keseluruhannya, proses ini hanya mengambil masa kira-kira satu per dua puluh lima saat (1/25 saat). Sementara itu, serbuk yang mengandungi [[kanji jagung]] atau [[bedak talkum]] telah dilepaskan daripada beg udara supaya begnya lembut dan mudah lentur dengan serta merta mengurangkan kecederaan yang serius kepada penumpangnyapenumpang terutama [[kanak-kanak]].
 
==Lihat juga==
Baris 33:
 
==Pautan luar==
*{{en}} [http://www.autoliv.com.au/airbag.html MakalumatMaklumat dan video tentang ujian beg udara dalam gerak perlahan]
*{{en}} [http://www.howstuffworks.com/airbag.htm Howstuffworks : "Bagaimana beg udara berfungsi"]
*{{en}} [http://www.chemistry.wustl.edu/~edudev/LabTutorials/Airbags/airbags.html Kandungan kimia dalam sistem beg udara]
 
[[ar:وسادة هوائية]]