Wahabi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zakil55comd (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Zakil55comd (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Ibensis
Teg: Undur
Baris 45:
# Dalam mempelajari ilmu [[Usuluddin]] ([[Tauhid]]) harus menganut fahaman [[Ibnu Taimiyah]].
# Di dalam Fiqh diharuskan menampal-nampal [[Mazhab]] ([[Talfiq]]).
# Mengambil sumber [[al Quran]] dan Hadis yang kuat sahaja tanpa [[Ijmak|ijma ulama]] dan [[qias]]. Ijma' ulama' dan qias diambil sekiranya ianya berdalilkan al Quran dan hadis.
# Melarang keras umat Islam [[berdoa]] dengan [[Tawassul]] (Perantaraan) orang yang telah mati. Tawassul yang dibenarkan ialah sebagaimana terdapat dalam al Quran dan hadis (yakni dengan asma' al husna, amal soleh dan doa orang yang soleh).
# Melarang menziarahi [[kubur]], walaupun [[maqam]] Nabi. Ulama Wahabi membenarkan orang yang pergi ke [[Masjid Nabi]] di [[Madinah]] dengan niat menziarahi Masjid, bukan menziarahi maqam.
# Menghancurkan tugu-[[tugu peringatan]] / [[monumen]] kerana hal ini semuanya boleh mendorong orang ke arah [[musyrik]]. Bangunan besar yang dibangunkan di atas tempat Nabi di [[Suq al Leil]] telah lama diruntuhkan. Tugu-tugu sememangnya tidak dibenarkan dalam Islam [[bukan pihak wahabi yang mulakan]]
# Melarang membaca-baca [[Qasidah]] yang memuji-muji Nabi seperti [[Qasidah]], [[Berzanji]], [[Burdah]], [[Kenduri]]-Kendara,[[Tahlil]] dan sebagainya kerana ''sebahagian'' qasidah-qasidah ini mempunyai kesalahan atau memuji secara melampau (ghuluw).{{fact}}
# Melarangkan umat Islam merayakan dan memperingati [[Maulidur Rasul]], [[Israk Mikraj]] dan semua perayaan hari kebesaran Islam yang lain,{{fact}} kecuali [[Hari Raya Aidilfitri]] dan [[Hari Raya Aidil Adha]] kerana hadis nabi jelas menyatakan hanya ada dua hari raya bagi orang Islam.
# Melarang belajar tentang "[[Sifat-sifat Allah|Sifat dua puluh]]", "[[Kifayatul Awam]]", "[[Sanusi]]", "[[Juaharatut Tauhid]]", "[[Husun Hamadiyah]]" dan lain-lain yang serupa itu kerana tidak ada dalil al Quran atau hadis secara terus.
# Fahaman Asy'ari, iaitu fahaman kaum [[Ahli Sunah Waljamaah]] hendaklah dibuang jauh-jauh. PERINGATAN: Terdapat fahaman lain juga yang diterima di dalam [[Ahli Sunah Waljamaah]]. Bukan hanya Asy'ari sahaja.
# Tidak boleh membaca kitab "[[Dalailul Khairat]]", "[[Burdah]]" dan lain-lain [[wirid]]-wirid yang memuji-muji Nabi s.a.w secara melampaui batas.{{fact}}
# Tidak boleh melagukan lafaz Quran, umpamanya dengan lagu [[Fuqara]], [[Masri]] dan lain-lain. Quran harus dibaca lurus saja.{{fact}}