Parti Hizbul Muslimin Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Riccckyyy (bincang | sumb.)
Riccckyyy (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
|foundation = 1983
|dissolution =
|split = [[Parti Islam Se-Malaysia]] (PAS)
|headquarters = [[Kota Bahru]]
|newspaper =
Baris 13 ⟶ 14:
|membership =
|ideology =
|national = [[Barisan Nasional]] (1983–89),<br/>[[Angkatan Perpaduan Ummah]] (1990–96)
|national =
|international =
|colors = Hijau
Baris 22 ⟶ 23:
'''Parti Hizbul Muslimin Malaysia''' (HAMIM) adalah sebuah parti politik di Malaysia. HAMIM merupakan serpihan daripada [[Parti Islam Se-Malaysia]] (PAS) yang diasaskan oleh Tan Sri Dr. Haji [[Mohd Asri bin Haji Muda|Asri Muda]], bekas [[Presiden PAS]] yang meninggalkan parti itu selepas kegagalan PAS merampas semula kerajaan negeri [[Kelantan]] dalam [[Pilihan raya umum Malaysia 1982]]. HAMIM kini merupakan salah sebuah parti politik yang tidak aktif, tetapi tidak dibubarkan.
 
==Penubuhan Parti dan Penglibatan dalam Pilihanraya==
HAMIM telah ditubuhkan pada 24 Mac 1983 oleh Tan Sri Dr. Haji [[Mohd Asri bin Haji Muda|Asri Muda]], mantan [[Presiden PAS]] yang meninggalkan parti itu pada 23 Februari 1983 selepas kegagalan PAS merampas semula kerajaan negeri [[Kelantan]] dalam [[Pilihan raya umum Malaysia 1982]] yang melihat arus kesedaran dan kebangkitan Islam yang semakin kuat ketika itu di mana kemudiannya puak ulamak agama mengambil-alih kepimpinan pusat PAS daripada puak nationalis pada Muktamar PAS ke-28 1982. Lantaran itu HAMIM diasaskan sebagai alternatif kepada PAS dan telah menyertai [[Barisan Nasional]] sehingga(BN). meninggalkannyaPada padapilihanraya umum 1986, HAMIM sebagai salah satu kompenan BN telah bertanding 2 kerusi Parlimen dan 4 DUN. HAMIM telah menang 1 kerusi Parlimen (Bachok) dan 2 DUN (Chetok dan Meranti).

Sehingga 1989 sebelum Pilihanraya Umum 1990, kepimpinan baru HAMIM telah mengambil keputusan untuk keluar daripada Barisan Nasional untuk menyertai gabungan pembangkang [[Angkatan Perpaduan Ummah]] (APU) yang terdiri daripada [[Parti Islam Se-Malaysia]] (PAS), [[Parti Melayu Semangat 46]] (S46), [[Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia]] (BERJASA), [[Parti Hizbul Muslimin Malaysia]] (HAMIM), dan [[Kongres India Muslim Malaysia]] (KIMMA) pula bagi menghadapi [[Pilihan raya umum Malaysia 1990]], di mana ianya telah memenangi satu kerusi Dewan Undangan Negeri [[Kelantan]] untuk membentuk kerajaan campuran APU di Kelantan.<ref>{{Citation
| title =PAS and Its Islamist Fundamentalism in Malaysia
| author = Ibrahim Abu Bakar
Baris 43 ⟶ 46:
| url = http://news.google.com/newspapers?nid=1295&dat=19890729&id=y9MPAAAAIBAJ&sjid=b5ADAAAAIBAJ&pg=5700,3202497
}}</ref>
==HAMIM dalam Pilihan Raya==
Pada pilihanraya umum 1986, Hamim sebagai salah satu kompenan BN telah bertanding 2 kerusi Parlimen dan 4 DUN. HAMIM telah menang 1 kerusi Parlimen (Bachok) dan 2 DUN (Chetok dan Meranti).
 
Sebelum Pilihanraya Umum 1990, kepimpinan baru Hamim mengambil keputusan untuk keluar daripada Barisan Nasional dan seterusnya menyertai Angkatan Perpaduan Ummah (APU).
 
Dalam pilihanraya umum 1990 melalui pakatan APU di Kelantan, HAMIM meletakan calonnya iaitu Dato Nik Man bin Nik Mohammad di Dun Geting (Pengkalan Kubor) dalam Parlimen Tumpat. Dato Nik Man juga merupakan Tim Presiden Hamim Pusat. Sekaligus menjadi satu-satu wakil HAMIM dalam DUN Kelantan. Manakala di Kedah pula HAMIM meletakan calonnya iaitu Dato Hj Sudin B. Wahab di Parlimen Kubang Pasu (atas tiket Parti S46) untuk berdepan dengan Perdana Menteri Dato Seri Dr Mahathir B. Mohamad, pertembungan antara presiden parti ini dimenangi oleh Dr Mahathir. Selain itu, HAMIM turut meletakkan calonnya di Selangor iaitu di DUN Sabak yang diwakili oleh Naib Presiden Parti, Bong Khalid bin Hj Siri, namun tewas di tangan calon UMNO.
Baris 53 ⟶ 52:
 
==HAMIM dan perkembangannya==
Selepas Datuk Asri dan kumpulannya gagal dalam usaha untuk membubarkan HAMIM dalam muktamar Khaskhas, beliau akhirnya bersama kumpulannya (termasuk ahli parlimen Bachok dan Adun Chetok) telah meletak jawatan dan keluar daripada HAMIM pada 17 Nov 1988. Dengan perletakan jawatan oleh Datuk Asri itu maka jawatan Presiden HAMIM dipangku oleh Tuan Haji [[Abdul Wahab Yunus]] (Mantan MP Dungun) dari Terengganu manakala jawatan Timbalan Presiden dipangku oleh Dato Hj Sudin B. Wahab (Mantan Adun Langgar-Limbung) dari Kedah. Dalam Muktamar HAMIM pada tahun 1989 berlaku pertandingan bagi jawatan Presiden hinggalah ke jawatan MPP, di mana jawatan Presiden dimenangi oleh Dato Hj Sudin bin Wahab dan jawatan Timbalan Presiden pula dimenangi oleh Dato Nik Man bin Nik Mohamad dari Kelantan.
 
Selepas kalah dalam pertandingan bagi jawatan Presiden HAMIM maka Tn Hj Abd Wahab Yunus mengambil keputusan bersama kumpulannya untuk keluar daripada HAMIM dan seterusnya pada 1990 menubuhkan parti baru [[Ikatan Masyarakat Islam Malaysia]] (IKATAN) di mana akhirnya pada 1999 diubah menjadi [[Parti Keadilan Nasional]] (KeADILan) pada masa berlakunya gelombang Gerakan Reformasi di Malaysia.