Lingkaran api Pasifik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BotMultichill (bincang | sumb.)
k bot Menambah: sv:The ring of fire
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Lingkaran Api Pasifik''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Ring of Fire'') merujuk kepada kawasan yang terletak mengelilingi [[Lautan Pasifik]], di manayang [[kerak bumi]]nya pecah dan bergeser atau apa yang dikenali sebagai [[plat tektonik]]. Pergeseran dan pergerakan antara plak tetonikKawasan ini yangberbentuk menyebabkanseperti berlakunyaladam kejadian [[gempa bumi]]kuda dan [[gunungmerangkumi berapi]]wilayah yangsepanjang terjadinya40,000 km. ombakKawasan besarini [[tsunami]]juga yangsering melandadisebut seluruhsebagai [[Asia''plat Selatan]]gempa dan [[Asia Tenggara]] pada [[26 Disember 2004]]Pasifik''.
 
Hampir 90% daripada gempa bumi yang terjadi dan 81% dari gempa bumi terbesar terjadi di sepanjang Lingkaran Api ini. Daerah gempa berikutnya (5–6% dari seluruh gempa dan 17% dari gempa terbesar) adalah [[plat Alpide]] yang memrentang dari Jawa ke Sumatera, Himalaya, Mediterranean hingga ke Atlantik. Berikutnya adalah [[Rabung Tengah Atlantik]]. [http://earthquake.usgs.gov/faq/hist.html#1] [http://earthquake.usgs.gov/image_glossary/ringoffire.html].
 
==Pautan luar==
*{{en}} [http://earthquake.usgs.gov/faq/hist.html Historic Earthquakes & Earthquake Statistics – USGS]
*{{en}} [http://vulcan.wr.usgs.gov/Glossary/PlateTectonics/description_plate_tectonics.html "Ring of Fire", Plate Tectonics, Sea-Floor Spreading, Subduction Zones, "Hot Spots" – USGS]
*{{en}} [http://pubs.usgs.gov/publications/text/fire.html Map of the Ring of Fire]
*{{en}} [http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/recenteqsww/ The Ring of Fire at work]
 
 
[[Kategori: Geologi]]