Wangsa Saffariyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 34 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q45310
Negara rawang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
{{Sejarah Iran}}
'''WangsaDinasti SaffariyahSaffariah''' ({{PerB|سلسله صفاریان}}, ''Salsalah Saffarian'') adalah sebuah empayardinasti di [[daerah Sijistan atau Sistan]], di barat luatlaut [[Iran]] dan tenggara [[Afghanistan]]. Riwayat wangsadinasti ini ialah selama 142 tahun iaitu antara [[861]]861M hingga [[1003]]1003M.
 
{{Kronologi}}
Ibu kota Saffariyah ialah [[Zaranj]] kini di [[Afghanistan]]. Dinasti diasaskan oleh [[Ya'qub bin Laith as-Saffar]], seorang penempa tembaga (''saffar'') di timur Iran. Beliau kemudiaannya menjadi ketua perang dan menawan wilayah Sistan dan juga Khorasan<ref>Nancy Hatch Dupree - An Historical Guide To Afghanistan - ''Sites in Perspective (Chapter 3)''...
{{1) Ya'qub Bin Laith ( 861-879M )}}
Ibu kota Saffariyah ialah [[Zaranj]] kini di [[Afghanistan]]. Dinasti ini diasaskan oleh [[Ya'qub bin Laith as-Saffar]], seorang penempa tembaga (''saffar'') di timur Iran. Beliau kemudiaannyakemudiannya menjadi ketua perangpanglima dan menawan wilayah Sistan pada tahun 861M. Dia kemudian memperluaskan kuasanya ke wilayah timur pada tahun 865M dan jugamenembus Khorasan<ref>Nancyke HatchZabulistan, Dupreedaerah -sekitar AnGazna Historicaldan GuideGardiz Todan Afghanistandaerah Kabul-Bamiyan. ''SitesKota inHerat Perspectiveyang (Chapterdikuasai 3)''..Dinasti Tahiri diserang pada tahun 870M.
Ya'qub turut menduduki Kirman pada akhir 860-an M. Selepas itu, beliau meluaskan kuasanya ke arah selatan iaitu Makran dan ke barat iaitu Fars. Pada tahun 873M, Ya'qub menyerang Khurasan, memasuki Nisabur tanpa perlawanan dan menggantikan gabenor Tahiri. Setelah itu, Ya'qub bergerak ke wilayah Kaspia. Beliau akhirnya dikalahkan pasukan khalifah Abbasiah di Dair Al-Aqul pada tahun 876M. Walaubagaimanapun, beliau berjaya memperoleh kembali Khuzistan dan Fars.
 
{{2) Amr Bin Laith}}
Setelah Ya'qub meninggal, Amr Bin Laith telah menggantikannya. Beliau telah bergerak untuk menegakkan kekuasaannya di Khurasan dan menjarah ke Afghanistan Timur ke arah perbatasan India. Pada waktu ini, pengaruh Dinasti Saffariah telah sampai ke kemuncaknya dan khalifah Abbasiah menghadiahkan semua wilayah Khurasan dan Rayy.
Amr bergerak ke Tukharistan untuk menegaskan haknya tetapi ditawan oleh seseorang dari Bani Saman. Dengan tertawannya Amr, pasukannya mula kucar kacir dan Khurasan akhirnya jatuh ke Dinasti Samaniah.
 
{{3) Tahir Bin Muhammad Bin Amr}}
TIADA PERISTIWA PENTING
 
{{4) Ahmad Bin Muhammad Bin Khalaf ( 923-963M )}}
Disebabkan keadaan di Sistan yang tidak stabil, salah seorang anggota keluarga Saffariah telah diangkat oleh sekelompok masyarakat untuk memerintah. Ahmad segera memperluaskan kekuasaan Dinasti Saffariah ke Bust dan Rukhaj. Walaubagaimanapun, pemerintahan beliau tidak kekal lama setelah beliau dibunuh oleh salah seorang hambanya pada tahun 963M.
 
{{5) Khalaf Bin Ahmad Bin Muhammad ( 963-1003M )}}
Setelah Ahmad Bin Muhammad meninggal, beliau telah digantikan dengan anaknya, Khalaf. Disaat pemerintahan beliau, beliau telah meminta bantuan tentera daripada Dinasti Samaniah untuk menumbangkan pemangku kerajaanya. Pemangku kerajaanya tidak mahu memyerahkan kembali kekuasaannya dan menyebabkan Khalaf terpaksa mengalahkannya. Pada tahun 970M,
 
 
 
an juga Khorasan<ref>Nancy Hatch Dupree - An Historical Guide To Afghanistan - ''Sites in Perspective (Chapter 3)''...
[http://www.zharov.com/dupree/chapter03.html Link]</ref> sekaligus menamatkan pemerintahan [[Wangsa Tahiriyah]].