Nunuk Ragang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Sagiaan1869 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{wikikan}}
=== '''NUNUK RAGANG''' ===
Istilah Nunuk Ragang yang bererti “Pohon"Pohon Ara Merah," telah tertanam sangat dalam pada ingatan setiap orang kaum Kadazan-Dusun. Dikatakan bahawa pada dahulukala, nenekmoyang orang Kadazan-Dusun mendiami sebuah rumah panjang yang letaknya dipertemuandi pertemuan Sungai Liwagu Kogibanagn (cabang kiri), Liwagu Kawananan (cabang kanan) dan Sungai Labuk. Terdapat 10 pintu keluarga pada [[Rumah panjang]] tersebut yang letaknya di bawah sepohon kayu ara besar berkulit kemerah-merahan.
 
Setakat ini tiada kajian arkeologi dilakukan di kawasan Nunuk Ragang dan belum juga ada laporan penemuan sebarang relik atau arkeologi untuk membuktikan kewujudan masyarakat kuno Nunuk Ragang.
 
Setakat ini tiadatidak ada kajian arkeologi dilakukan di kawasan Nunuk Ragang dan belum juga ada laporan penemuan sebarang relik atau arkeologi untuk membuktikan kewujudan masyarakat kuno Nunuk Ragang.
Apa yang ada sebagai warisan ialah “tangon doh guluh guluh”  (cerita dahulukala dari nenekmoyang) ditanam dalam minda mereka dan sagiaan fisikal (harta milik bersama) yang telah dibahagi-bagi kepada dan harus disimpan oleh setiap suku sampai ke hari ini
 
Pekerjaan seharian merekamasyarakat kuno Nunuk Ragang adalah pemburuan binatang dan mengumpul hasil hutan serta menangkap ikan dan siput sungai. Mereka juga bercucuk tanam secara "vegeculture", ia itu penanaman ubi manis, keladi dan ubi kayu. Amalan penanaman padi sawah belum wujud.
 
Masyarakat awal [[Kadazan-Dusun|Kadazan]]-Dusun menunjukkan kesepakatan “mitoluod” dan kerjasama “mitatabang” dalam melakukan tugas dan tanggunjawab masing-masing. Sebelum mereka menetapkan tugas dan tanggungjawab masing-masing mereka selalu adakan “pitimburungakkan,”“pitimburungakkan” iaitu mesyuarat untuk menentukan kaum keluarga mana atau penghuni rumah mana yang akan bertanggunjawab dalam sesuatu bidang tugas.
Tahun yang tepat nenekmoyang orang Kadazan-Dusun mula mendiami Nunuk Ragang tidak diketahui. Walaubagaimanapun dengan membuat suatu projeksi berdasarkan anggaran bahawa setiap pintu rumah dalam penempatan awal di Nunuk Ragang didiami oleh 5 orang, kemudian mengunakan kadar pertumbuhan purata 21.57 peratus setiap tahun, maka dalam jangka masa kuranglebih 410600 tahun jumlah penduduk Kadazan-Dusun di Sabah boleh mencecah lebih 500,000 orang. Ini membawa kita kembali ke tahun antara 1590 – 1610 bagi penempatan awal Nunuk Ragang. Banci kependudukan 2010 menunjukkan bahawa wujud 555,647 orang Kadazan-Dusun di Sabah<ref>Jabatan Perangkaan Malaysia <nowiki>https://www.dosm.gov.my/v1/index.phpr=column/cthemeByCat&cat=117&bul_id=MDMxdHZjWTk1SjFzTzNkRXYzcVZjdz09&menu_id=L0pheU43NWJwRWVSZklWdzQ4TlhUUT09</nowiki></ref>.
 
===== Asal Usul suku-suku =====
Masyarakat Nunuk Ragang berkembang dan melalui suatu evolusi sosial. Sepuluh pintu keluarga rumah panjang menjadi asas zamanbagi pertumbuhan dan perkembangan bagi suku-suku di kalangan kaum Kadazan-Dusun yang kini melebihi 30 etnik. Dua faktor utama memainkan peranan dalam pertumbuhan populasi dan variasi suku-suku etnik;
* Pembahagian bidang tumpuan untuk melaksanakan tugas dan tanggunjawab
* Pembahagian kawasan tanah yang dipilih untuk penempatan baru.
* Pembahagian kawasan penempatan yang dipilih untuk penempatan baru setelah rumah panjang tidak lagi mampu menampung generasi baru. Setelah rumah panjang di Nunuk Ragang tidak lagi mampu menempatkan semua keturunan maka mereka mengadakan “pitimburungakan” dan keputusan dicapai untuk membahagi- bagikan kawasan tanah di sekitar Nunuk Ragang. kaum keluarga masing-masing memilih kawasan tanah penempatan dan pembinaan rumah sesuai dengan bidang pekerja yang lakukan. Mereka yang tidak mendapat kawasan sentral Nunuk Ragang memilih kawasan penempatan di bahagian luar atau dalam bahasa Kadazan-Dusun "id saliwan." Mereka yang biasanya terlibat dalam pekerjaan pemungutan Rotan atau dalam bahasa Kadazan-Dusun "tuhau" memilih untuk mendiami tempat yang dekat dengan sumber Rotan.
Pembahagian kawasan penempatan baru di sekitar Nunuk Ragang menjadi faktor untuk pemberian nama sebutan. Sebagai contoh, suku kaum Tuhawon, sesuai tugas dan tanggungjawab mereka sebagai pengumpul rotan, memilih untuk mendirikan penempatan di kawasan yang kaya dengan “Tuhau” atau rotan.Pada kemudian hari suku-suku yang lain menyebut tempat perkampungan kaum keluarga itu sebagai “ih Tuhawo’on” atau tempat yang berkelimpahan rotan. Sebutan tersebut melekat pada kaum keluarga dan mengalami evolusi sehingga disingkatkan kepada “Tulun Tuhawon” atau “ suku Tuhawon”. Kaum keluarga yang mempunyai sifat kuat, aggresif dan memiliki sifat kepahlawanan, mendapat nama sebutan Tagahas.
* Pembahagian kawasan penempatan yang dipilih untuk penempatan baru setelah rumah panjang tidak lagi mampu menampung generasi baru. Setelah rumah panjang di Nunuk Ragang tidak lagi mampu menempatkan semua keturunan maka mereka mengadakan “pitimburungakan” dan suatu keputusan dicapai untuk membahagi- bagikan kawasan tanah di sekitar Nunuk Ragang. kaum keluarga masing-masing memilih kawasan tanah penempatan dan pembinaan rumah sesuai dengan bidang pekerjapekerjaan yang lakukan. Mereka yang tidak mendapat kawasan sentral Nunuk Ragang memilih kawasan penempatan di bahagian luar atau dalam bahasa Kadazan-Dusun "id saliwan." Mereka yang biasanya terlibat dalam pekerjaan pemungutan Rotan atau dalam bahasa Kadazan-Dusun "tuhau" memilih untuk mendiami tempat yang dekat dengan sumber Rotan.
Mereka yang tidak mendapat kawasan sentral Nunuk Ragang memilih kawasan penempatan di bahagian luar atau dalam bahasa Kadazan-Dusun "id saliwan." Kini keluarga yang membuat penempatan "id saliwan" menjadi etnik yang dikenali sebagai Liwan. Mereka yang biasanya terlibat dalam pekerjaan pemungutan dan pembekal rotan atau dalam bahasa Kadazan-Dusun "tuai" memilih untuk mendiami tempat yang dekat dengan sumber rotan atau "kituaion". Keluarga tersebut berkembang menjadi etnik "Tuaion" atau "Tuawon". Keluarga yang mendiami kawasan tanah di Nunuk Ragang yang banyak terdapat pokok mangga spesis "Bundu" mendapat gelaran orang "Bundu".
Kaum keluarga yang mempunyai sifat kuat, aggresif dan memiliki sifat kepahlawanan, mendapat nama sebutan Tagahas yang bererti kuat.
 
Demikianlah kemunculan puak-puak yang pada zaman ini berjumlah lebih 30 sub etnik Kadazan-Dusun. Sebagai contoh ada Mereka ditugaskan sebagai penjaga keamanan untuk melindungi penempatan awal di Nunuk Ragang.
Baris 29 ⟶ 31:
 
==== Agama ====
Pada waktu nenek moyang Kadazan-Dusun mendiami sebuah rumah panjang dengan 10 pintu keluarga di Nunuk Ragang mereka menganuti hanya satu agama. Agama ini berkaitrapat dengan alam semulajadi disekeliling mereka<ref>Patrick Segundad. www.ourplanet.com/1mgversn/105/voices.html</ref>. Sebelum mereka masuk ke ladang mereka memohon pertolongan roh untuk memberi perlindungan. Sebelum mereka mereka menjamah makanan yang di buru mereka akan memotong secebis dan meyerahkannya dengan hormat kepada roh yang memberikannya.Sebelum mereka menebang pokok atau membersih hutan mereka akan adakan acara memohon izin dari roh yang menghuni di hutan. Agama ini dikenali sebagai [[Momolianism]].
 
==== Tekanan Minorit ====