Kolej Melayu Kuala Kangsar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
/* HAMIZAN MADE HENSEMMMMMMMM hebshhhhhh .rongak
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 43.252.234.250 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Chongkian
Teg: Undur
Baris 29:
'''Kolej Melayu Kuala Kangsar''' (lebih dikenali [[Malay College]], [[MCKK]], MC atau ''Koleq'', dan kadangkala ''Eton of the East'') atau ([[bahasa Inggeris|Inggeris]]: ''Malay College Kuala Kangsar''), merupakan sebuah sekolah berasrama penuh premier lelaki sahaja di [[Malaysia]]. Sekolah ini terletak di [[Kuala Kangsar|Bandar DiRaja Kuala Kangsar]], [[negeri Perak|Perak]]. Moto sekolah, ''Fiat Sapientia Virtus'' adalah dalam Bahasa Latin, yang bermaksud ''Kebijaksanaan Mutu Manusia''.
 
==Sejarah==
==HAMIZAN MAdeeeeeeee rongak==
 
Ditubuhkan pada 1905 oleh pihak [[United_Kingdom|British]] atas cadangan daripada R.J. Wilkinson, pegawai pendidikan jajahan pada masa itu. Cadangan itu disokong sepenuhnya oleh Sultan Perak, Sultan [[Idris Murshidul Azam Shah I]] (1886—1916).
Baris 38:
 
[[imej:Kolej Melayu Kuala Kangsar besi.jpg|thumb|right|Lencana besi asal.]]
==Infrastruktur==
==rezqal syam bin ramlan botakkkkkkk==
Bangunan ''overflow'' (dibina pada 1909) adalah binaan yang menjadi identiti sekolah ini, bercirikan senibina Greco-Roman, berhadapan padang ragbi, merupakan asrama bagi pelajar tingkatan 4 dan tingkatan 5 (dan juga tingkatan 3 dan 6 pada satu masa) dan dewan makan. Bangunan ''Prep School'' (dibina pada 1913) yang menempatkan pelajar tingkatan 1, terletak di selatan kampus, adalah lebih kecil daripada bangunan ''Overflow'', mengekalkan senibina Greco-Roman, tetapi dengan ciri-ciri yang berbeza.
 
Baris 45:
Satu lagi mercu tanda utama sekolah ini ialah ''Big Tree'', sebatang pokok hutan hijau yang terletak di sebelah timur ''Overflow'', yang berusia lebih tua daripada bangunan ''Overflow'' sendiri.
 
==najib kaplaSukan==
 
Terdapat tiga padang sukan utama di sekolah ini; padang di hadapan ''Asrama Besar'' ( Big School ) yang digunakan untuk ragbi, bola sepak dan kriket, padang hoki berhadapan ''Asrama Baru'' dan padang serbaguna di ''Blok Pentadbiran''. Di sekolah ini juga terdapat satu-satunya gelanggang ''Eton Fives'' di Malaysia, dan permainan ini telah dikembalikan semula hasil bekas pelajar.
Baris 53:
Kolej Melayu memegang reputasi yang tinggi dalam bidang sukan sekolan negara. Sejak tahun 1960, sekolah ini mengadakan perlawanan ragbi tahunan menentang [[Kolej Vajiravudh]], sebuah sekolah elit di [[Thailand]]. Perlawanan ini diadakan di [[Bangkok]] pada tahun genap dan di Kuala Kangsar pada tahun ganjil. Selain daripada ini, sekolah ini juga mengadakan kejohanan sukan tahunan bersama [[Maktab Tentera DiRaja]], dimana kedua-dua sekolah ini bergilir menjadi tuan rumah kejohanan tersebut.
 
== majeqqqqqqqqqqqAlumni ==
Persatuan alumni Kolej Melayu Kuala Kangsar dikenali sebagai ''Malay College Old Boys' Association'' (MCOBA) atau "Persatuan Murid Tua Kolej Melayu Kuala Kangsar", ditubuhkan pada tahun 1929.