Luciano Pavarotti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
JacobSanchez295 (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 3812007 oleh 175.144.126.226 (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Baris 10:
|death_place = Modena, Itali
|nationality = Itali
|other_names = Ahmad Hassan
|occupation = [[Opera|Penyanyi opera]] ([[tenor]])
|signature = Luciano Pavarotti Signature.svg
|website = [http://www.lucianopavarotti.com www.lucianopavarotti.com]
}}
'''''Luciano Pavarotti ''''' ([[12 Oktober]] [[1935]] - [[6 September]] [[2007]]) merupakan seorang [[tenor]] [[opera]] [[Itali]] dan juga seorang penghibur kontemporari terkenal dunia dalam persembahan [[opera]] dan juga pelbagai [[genre]] [[muzik]]. Vokal beliau dianggap sebagai antara yang terbaik untuk kebanyakan [[genre]] [[muzik]]. Beliau dilahirkan di Modena (Emilia-Romagna), di utara [[Itali]].
 
== Kerjaya ==
Baris 58:
Di dalam temu bual dengan Jeremy Paxman dari [[BBC]] pada tahun 2005, Pavarotti menolak tuduhan bahawa beliau tidak boleh membaca nota muzik tetapi mengakui bahawa beliau ada menghadapi kesukaran mengikuti sesetengah bahagian [[orkestra]].
 
Pada tahun 2001, beliau dianugerahkan dengan ''Kennedy Center Honors'' oleh kerajaan [[Amerika Syarikat]]. Beliau juga ketika ini memegang 2 [[Rekod Dunia GuinessGuinness]], untuk penerima terbanyak penutup tirai sebanyak 165 kali dan untuk penjualan album klasikal terlaris (Album [[The Three Tenors]]) yang dikongsi bersama rakan – rakan tenor [[Plácido Domingo]] and [[José Carreras]].
Pada tahun 2003, beliau menlancarkan album terbarunya yang mungkin juga album kompilasi beliau yang terakhir berjudul ''Ti Adoro'', dimana lagu – lagu nyanyiannya lebih bercorak ala 'popera'. (Nama singkatan kepada [[pop Opera]])
 
Beliau berkahwin dengan bekas setiausahanya, Nicoletta Mantovani dan mendapat anak kembar. Namun begitu, hanya seorang sahaja yang terselamat, Alicia, setelah isterinya menghadapi kesukaran ketika kelahiran.
 
Pada 2002, Maestro Luciano Pavarotti, tiba di JW Marriott Hotel Kuala Lumpur, dan membuat persembahan di rosort Pangkor Laut<ref>[http://books.google.com.my/books?id=41O5QMgL1ZwC&pg=PA488&dq=Luciano+Pavarotti+pangkor&hl=en&sa=X&ei=DzSiUY33N8S8rAfcrIDgDQ&ved=0CCwQ6AEwAA#v=onepage&q=Luciano%20Pavarotti%20pangkor&f=false 1,000 Places to See Before You Die, By Patricia Schultz]</ref>, sebagai pembukaan bagi Persidangan Pemimpin Global Asia bagi keamanan. <ref>[http://www.ytlcommunity.com/commnews/shownews.asp?newsid=4047 Luciano Pavarotti loves Malaysia.]</ref>
 
 
Pavarotti memulakan jelajah terakhirnya pada tahun 2004 pada usia 69 tahun dengan membuat persembahan – persembahan di tempat – tempat yang belum pernah dilawatinya selepas 4 dekad menghibur di atas pentas hiburan.
Baris 88 ⟶ 91:
 
== Keluarga ==
Pavarotti mempunyai 4 anak perempuan, 3 hasil perkongsian dengan isteri pertama, Adua dan seorang dengan isteri ke-2 (bekas pembantu dan setiausaha beliau), Nicoletta Mantovani, yang melahirkan Alice pada Januari 2003. Pavarotti juga mempunyai cucu dari anak-anak isteri pertama beliau. Beliau dikatakan telah memeluk agama [[Islam]] dan beliau menggunakan nama Ahmad Hassan.
 
== Kerja amal kemanusiaan ==