Hadis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Felecita (bincang | sumb.)
Untuk objektivitas
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Felecita (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Malaysiaboy
Teg: Undur
Baris 10:
== Contoh-Contoh Sunnah ==
# Perkataan (Qauliyyah)
Setiap perkataan yang diucapkan oleh MuhammadRasulullah SAW seperti hadis berikut :
 
"''Sesungguhnya setiap amalan itu dikira dengan niat dan sesungguhnya bagi tiap-tiap seseorang itu mengikut apa yang diniatkannya''"
Baris 37:
 
== Kedudukan Hadis di dalam Islam ==
Kedudukan hadis dalam Islam adalah sesuatu yang tidak dapat diragukan kerana terdapat penegasan yang banyak di dalam al-Quran tentang hadis – di dalam al-Quran disebut sebagai al Sunnah – malahan dalam banyak tempat hadis disebutkan selari dengan al-Kitab ataupun al-Quran. Di dalam al-Quran juga disebutkan dengan ketaatan terhadap MuhammadRasulullah SAW yang disebutkan bersama dengan ketaataan kepada Allah. Ini sebagaimana yang ditegaskan di dalam al-Quran di dalam firman Allah seperti ;
 
Maksudnya ; ''“Dan taatilah Allah dan Rasul-Nya, jika kamu ialah orang-orang yang beriman”'' (surah al-Anfāl : ayat 1)
Baris 65:
Dalam bidang hukum atau undang-undang, hadis memperincikan hukuman-hukuman dan undang-undang yang terdapat di dalam al-Quran seperti hukuman terhadap penzina. Hadis juga berbicara meliputi soal-soal yang berhubung dengan keadilan sosial, ekonomi dan politik. Hadis juga menerangkan mengenai hal-hal mengenai masalah-masalah perseorangan dan kekeluargaan seperti soal nikah, cerai dan talak. Begitu juga kita tidak menemui secara khusus tentang larangan al-Quran terhadap amalan rasuah dan menyorok barang dagangan dan perkara-perkara ini diterangkan di dalam hadis.
 
Mengenai ilmu pengetahuan pula, tidak sedikit ilmu yang boleh kita korek dari hadis bagaikan satu dasar yang tidak diketahui kedalamannya sama ada ilmu sejarah – sejarah penciptaan alam dan bangsa-bangsa terdahulu -, ilmu nasab, ilmu sosiologi, bahasa, sastera, budaya dan banyak lagi. Tambahan pula, hadis juga menggalakkan manusia agar berusaha menuntut ilmu dan memperbaiki diri. Manakala dalam soal pembentukan akhlak pula, maka sememangnya pengutusan MuhammadRasulullah SAW itu sendiri adalah untuk membentuk akhlak yang mulia.
 
==Kritikan terhadap Hadis oleh para ulama==