Ibadat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 125.165.96.46 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Aybeg (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Pandangan berkecuali}}
{{Islam}}
{{Fiqh-Ibadah}}
'''Ibadah''' atau '''Ibadat''' ([[bahasa Arab]]: عبادة) dari sudut makna (bahasa) adalah merendah diri, tunduk, patuh, taat, menghina diri dan memperhambakan diri kepada sesuatu.
 
Ibadah dari sudut makna (syara') adalah taat, tunduk, patuh dan merendah diri kepada [[Allah|Allah S.W.T]]. Jelasnya, ibadah ialah pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah, mengikut peraturan, melakukan suruhan dan meninggalkan larangan Allah S.W.T sebagaimana ditetapkan di dalam [[Al-Quran]] dan [[Sunnah]] [[RasulullahMuhammad (nabi)|Rasulullah S.A.WMuhammad]]. Kepatuhan ini hendaklah dilakukan secara berterusan setiap masa hingga ke akhir hayat. Ia merangkumi makna ketundukan dan kecintaan kepada Allah S.W.T.
 
Imam at-Thabari mengertikan ibadah sebagai ketundukan kepada [[Allah|Allah S.W.T]] dengan menjalankan ketaatan dan merendahkan diri kepada-Nya dengan kepasrahan. <ref>Tafsîr at-Thabari, 1/160</ref> Imam Ibn Taimiyah pula, sebagaimana dinukil oleh al-Hafizh ibn Ahmad al-Hakami, mengatakan bahawa ibadah merupakan sebutan yang mencakup semua yang dicintai dan diredhai [[Allah|Allah S.W.T]] berupa perkataan dan perbuatan, baik zahir maupun batin. <ref>Al-Hakami, Ma‘ârij al-Qabûl, 1/84</ref>
 
== Dalil al-Quran ==
Baris 37 ⟶ 38:
 
== Ciri-ciri Ibadah ==
# Perhubungan manusia dengan Tuhan adalah secara terus - tidak memerlukan perantaraan sebagaimana ajaran Kristian. [[Allah|Allah S.W.T]] sahaja hukum, tempat mengadu dan meminta ampun.
# Peribadatan tidak terkongkong di tempat-tempat tertentu.
# Ruang ibadah di dalam Islam sangat luas - meliputi setiap aktiviti kehidupan manusia. Setiap apa yang dilakukan adalah ibadah sekiranya cukup syarat.
 
== Syarat Ibadah ==
Setiap kerja yang dilakukan akan menjadi ibadah apabila ia memenuhi lima syarat. Setelah kerja yang dilakukan itu menepati kehendak kelima-lima syarat itu, maka ia akan diterima sebagai ibadah, sebagai amal bakti dan sebagai satu pengabdian diri kita kepada [[Allah|Allah S.W.T]]. Syarat itu ialah:
 
# Amalan yang dilakukan hendaklah diakui Islam dan bersesuaian dengan hukum syara'.
# Amalan hendaklah dikerjakan dengan niat yang baik (kerana [[Allah|Allah S.W.T]]).
# Amalan hendaklah dibuat dengan seelok-eloknya.
# Ketika melakukan kerja hendaklah sentiasa mengikut hukum-hukum syariat dan batas-batasnya.