Istighfar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 6 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q3679340
Tofeiku (bincang | sumb.)
k ejaan
Baris 5:
 
==Memohon Keampunan==
Dalam [[Islam]], istighfar adalahialah tindakan meminta maaf atau memohon keampunan daripada [[Allah]]. Ia adalahmerupakan salah satu bahagian yang penting dalam Islam.
 
Tindakan ini pada umumnya dilakukan dengan mengulangkan perkataan ([[Bahasa Arab]]: '''إستغفار اللَّهَ''') ''astaghfirullah'', yang bermakna "Saya meminta keampunan [[Allah]]".
Baris 14:
* أستغفرالله , أستغفرالله
 
==Dalil Al al-Quran==
Firman Allah S.W.TSWT:
{{Cquote|"Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan beristighfar kepadaNyakepada-Nya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat." - ([[Surah An-Nasr|Surah al-Nasr]]: 3)}}
 
==Hukum Istighfar==
Istighfar merupakan suatu ibadah yang mulia dan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah swtSWT, baik hal tersebut untuk dirinya sendiri maupunmahupun untuk orang lain. Oleh itu, kedudukan hukum Istighfar itu sendiri adalah seperti berikut:-
# Sunat - istighfar pada asalnya adalah sunat boleh dilakukan pada bila-bila masa.
# Wajib - istighfar yang dilakukan setelah berbuat dosa, seorang hamba diwajibkan untuk segera beristighfar jika ia melakukan perkara yang dilarang oleh Allah swtSWT.
# Haram - istighfar untuk orang kafir, istighfar bagi mereka tidak ada manfaatnya sama sekali, disebabkan oleh kekufuran dan kefasikannyakefasiqannya, walaupun ia saudara dekat kita.
 
==Lihat juga==