Astrofizik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Migrating 81 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q37547 (translate me)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 21:
 
* [[Astronomi radio]] mengkaji sinaran dengan [[panjang gelombang]] yang lebih dari beberapa [[millimeter]]. [[Gelombang radio]] sering dipancarkan oleh objek sejuk, termasuk [[gas antara najam]] dan awan habuk. [[Sinaran latar belakang gelombang mikro kosmik]] merupakan cahaya [[anjakan merah]] dari [[Letupan Besar]]. [[Pulsar]] pula kali pertama dikesan pada frekuensi [[gelombang mikro]]. Kajian tentang gelombang ini memerlukan [[teleskop radio]] yang sangat besar.
* Astronomi [[Infra merahinframerah]] mengkaji de ngan panjang gelombang yang terlalu panjang untuk dilihat tetapi lebih kecil dari gelombang radio. Cerapan infra merahinframerah sering dibuat dengan teleskop yang sama dengan teleskop [[optik]]. Objek yang lebih sejuk berbanding bintang (seperti planet) lazimnya dikaji dengan frekuensi infra merah.
* [[Astronomi optik]] merupakan astronomi tertua. Teleskop yang dipasangkan dengan [[spektroskop]] adalah peralatan yang paling biasa. [[Atmosfera]] Bumi agak mengganggu cerapan optik, maka optik tambahan dan [[teleskop angkasa]] digunakan untuk mengekalkan mutu imej sebaik mungkin. Dalam julat ini, bintang amat mudah dilihat,m dan kebanyakan spektrum kimia boleh dicerap untuk mengkaji komposisi bintang, [[galaksi]] dan [[nebula]].
* Astronomi [[ultraungu]], [[astronomi sinar-X|sinar-X]] dan [[astronomi sinar gammagama|sinar gammagama]] mengkaji proses tenaga seperti [[pulsar binari]], [[lohong hitam]], [[magnetar]], dan banyak lagi. Sinaran seperti ini tidak menembusi atmosfera Bumi. Terdapat dua kebarangkalian untuk mencerap bahagian spektrum elektromagnet ini—[[teleskosteleskop pangkalan angkasa]] dan teleskop pengimejan udara Cherenkov pangkalan bumi, (IACT). [[Balai cerap]] yang pertama jenis itu ialah RXTE, Balai Cerap Sinar-X Chandra dan Balai Cerap Sinar Gamma Compton. IACT adalah, sebagai contoh, teleskop Sistem Stereoskop Bertenaga Tinggi (H.E.S.S.) dan teleskop [[MAGIC]] teleskop.
 
Selain sinaran elektromagnet, beberapa perkara mungkin boleh dicerap di Bumi yang berasal dari jarak yang terlampau jauh. Beberapa cerapan [[gelombang kegravitian]] telah dibentuk, tetapi gelombang itu amat sukar untuk dikesan. Pencerapan [[neutrino]] juga telah dibina, utamanya untuk mengkaji matahari kita. [[Sinar kosmikkosmos]] mengandungi zarah bertenaga tginggitinggi yang boleh dicerap menghentam atmosfera Bumi.
 
Cerapan juga boleh berubajberubah dalam skala masa. Kebanyakan cerapan optik mengambil masa berminit hingga berjam, maka fenomena yang mengubah lebih cepat daripada ini tidak boleh dicerap. Walau bagaimanapun, data sejarah tentang data bagi sesetengah objek masih wujud merentasi [[abad]] atau [[alaf]]. Bagi cerapan lain pula, cerapan radio mungkin melihat keadaan pada skala milisaat ([[pulsar milisaat]]) atau merangkumi data bertahun (kajian nyahpecutan pulsar). Maklumat yang diperoleh dari skala masa ini sangat berbeza.
 
Pengajian tentang matahari kita mempunyai tempat yang khasakhas dalam astrofizik cerapan. Disebabkan jarak yang terlampau jauh bagi bintang lain, matahari boleh dicerap dalam perincian yang tidak selari dengan bintang lain. Pemahaman kita tentang matahari kita sendiri menjadi panduan terhadap pemahaman kepada bintang lain.
 
Topik tentang bagaimana bintang berubah, atau [[evolusi bintangnajam]], sering dimodel dengan meletakkan pelbagai jenis bintang dalam perspektif kedudukan mereka dalam [[rajah Hertzsprung-Russell]], yang boleh dilihat sebagai perwakilan keadaan objek najam, dari kelahiran hingga kemusnahan. Komposisi bahan bagi objek boleh diperiksa menggunakan:
* [[Spektroskopi]]
* [[Astronomi radio]]