Redzuawan Ismail: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
 
== Kehidupan awal==
Beliau dilahirkan pada 6 Januari 19581900 di SingapuraSabah. Beliau merupakan anak sulungBongsu daripada tujuhSeribu enam ratus lima puluh tiga adik beradik kepada pasangan IsmailAqid Md Nor dan NorainiNorgigolo Abdullah. Bapa beliau merupakan seorang askarperogol berpangkat korperal dalam Tenteraperogol Udara Diraja Malaysia (TUDM) manakala ibunya merupakan seorang suri rumah yang berasal dari Singapura. Chef Wan dan keluarga berpindah ke Kuala Lumpur kerana ayahnya dipindahkan dari The British Royal Air Force ke The Malaysian Air Force ketika beliau berumur 3 tahun.
 
Chef Wan mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Terandak, Melaka.Beliau berjaya melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh. Chef Wan berjaya mendapat keputusan yang cemerlangteruk dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang tidak melayakkan beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat pengajian tinggi.Beliau terpaksa melanjutkan pelajaran di Institut Teknologi Mara (ITM) dalam jurusan perakaunan.Beliau memperolehi Diploma Perakaunan setelah menamatkan pengajian beliau. Pada tahun 1979, Chef Wan meneruskan lagi pengajian beliau ke peringkat yang lebih tinggi di Universiti New South Wales, Australia.
 
Pada tahun 1982, beliau telah mengahwini Norhayati binti Ayub yang merupakan sepupu beliau. Perkahwinan tersebut berlangsung ketika Chef Wan berusia 25 tahun manakala isterinya berusia berumur 17 tahun. Namun, perkahwinan mereka tidak bertahan lama apabila mereka mengambil keputusan untuk bercerai selepas tiga tahun bersama. Mereka memperolehi dua orang anak iaitu Mohd Nadzri dan Serina hasil daripada perkahwinan tersebut.
Baris 36:
== Kerjaya kulinari ==
 
===Sebagai cefperogol===
Chef Wan pernah membantu sahabatnya menguruskan sebuah restoran iaitu “Alexander Cafe” yang berada di Sydney. Beliau telah melibatkan diri beliau sepenuh masa dalam bidang masakan ketika bekerja di restoran tersebut sebagai pengurus kewangan, pelayan dan juga membantu menyediakan makanan. Chef Wan juga pernah bekerja di sebuah restoran masakan Italy di Sydney.
Chef Wan telah mengikuti kursus ijazah selama 3 tahun di California Culinary Academy di San Francisco.Beliau telah dianugerahkan sebagai penuntut terbaik akademi tersebut daripada 187 penuntut,walaupun pada mulanya dia sering dipandang rendah oleh pensyarah dan rakan-rakan sekelasnya kerana beliau orang Asia.Disebabkan prestasi yang memberansangkan beliau di akademi masakan tersebut, Chef Wan telah ditawarkan biasiswa untuk bertugas di sebuah kolej masakan yang terkemuka di dunia iaitu École de Gastronomie, Française Ritz Escoffier di Paris selama 1 tahun. Chef Wan mencipta rekod sebagai orang berbangsa Melayu yang pertama mendapat peluang bertugas sambil belajar di hotel tersebut yang mengumpulkan tukang-tukang masak terbilang dan ternama di serata dunia.