Rusa kutub: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Penambahan kotak info spesies
Baris 185:
. BBC News. Retrieved on 16 September 2011.</ref> [[Wolverin]] akan mengambil anak-anak rusa yang baru lahir serta rusa dewasa yang lemah (meskipun ia kurang biasa). Bangkainya barangkali menjadi rebutan [[rubah]], serta burung-burung helang dan ''raven''.
 
== KegunaanHubungan olehdengan manusia ==
=== Sebagai sumber makanan ===
[[Daging]] rusa kutub lembut dan kurang lemak, dan ia sangat digemari di negara-negara Scandinavian countries. Bebola daging rusa ini dijual dalam tin, bahkan [[sosej]] dari daging ini turut dijual di pasaraya dan [[kedai runcit]] di Alaska dan Finland. Daging ini boleh disediakan secara segarnya, dikeringkan, diawet dengan garam mahupun [[Daging salai|disalai]]. Organ dalaman rusa kutub turut digunakan dalam ramuan masakan tradisional tertentu.<ref>[http://www.saunalahti.fi/~marian1/gourmet/reindeer.htm Reindeer] Error in webarchive template: Check <code style="color:inherit; border:inherit; padding:inherit;">&#x7C;url=</code> value. Empty.
[[Kategori:Webarchive template errors]]
. Saunalahti.fi. Retrieved on 16 September 2011.</ref> Malah, daging segar rusa ini yang dihasilkan dan dibungkus di [[Lapland, Finland|Lapland Finland]] (''Lapin Poron liha'') dilindungi pengelasan [[Petunjuk geografi dan kepakaran tradisional di Kesatuan Eropah|PDO]] Eropah untuk tujuan perdagangan.<ref name="60N">[http://60north.mmm.fi/news?&article=13673753&section=05 Lapland Reindeer meat protected in the EU] Error in webarchive template: Check <code style="color:inherit; border:inherit; padding:inherit;">&#x7C;url=</code> value. Empty.
Baris 194 ⟶ 195:
(Accessed 19 July 2010)</ref>
 
== Pengangkutan ==
=== Rusa dan orang-orang asli ===
Penggunaan rusa sebagai kaedah pengangkutan biasa dalam kalangan orang-orang nomad utara Rusia (sepertimana di Skandinavia). Walaupun kereta luncur yang ditarik oleh 20 ekor rusa akan bergerak tidak lebih daripada 20-25&#x20;km sehari (berbanding 7-10&#x20; km dengan berjalan kaki, 70 80-ciri&#x20;km denganmahupun kereta luncur anjing; 70–80 km sarat dengan kargo, dan 150-180&#x20; km oleh anjing kereta luncur tanpa kargo), kelebihannyakaedah pengangkutan ialahini lebih berkelebihan atas kebolehan rusa mencari makanannya sendiri, sementaraberbanding dengan sekawankawanan 5 hingga 7 ekor anjing kereta luncur yang memerlukan 10-14&#x20; kg ikan segar setiap hari.<ref>Kerblay, Basile. ''Русская культура. Этнографические очерки'' [Russian Culture. Ethnographic notes]. Translated by Yaroslav Bogdanov. Saint Petersburg, Russia: Европейский дом, 2008. P. 149. (Referencing: Dolgikh, B.O. and Gurvich, I.S., eds. Преобразования в хозяйстве и культуре и этнические процессы у народов севера [Transformations of Economy and Culture and Ethnic Processes of the Peoples of the North]. Moscow: Nauka, 1970. P. 139)</ref>
Rusa kutub liar masih diburu di Greenland dan di Amerika Utara. Haiwan ini merupakan sumber makanan, pakaian, tempat tinggal dan alatan yang pentng dalam gaya hidup tradisional dari masyarakat [[Inuit]], [[Bangsa-bangsa Pertama|Bangsa-Bangsa Pertama]] di Kanada, Peribumi [[Alaska]] dan Kalaallit [[Greenland]].
 
=== Pemburuan ===
Penggunaan rusa sebagai kaedah pengangkutan biasa dalam kalangan orang-orang nomad utara Rusia (sepertimana di Skandinavia). Walaupun kereta luncur yang ditarik oleh 20 ekor rusa akan bergerak tidak lebih daripada 20-25&#x20;km sehari (berbanding 7-10&#x20;km berjalan kaki, 70 80-ciri&#x20;km dengan kereta luncur anjing sarat dengan kargo, dan 150-180&#x20;km oleh anjing kereta luncur tanpa kargo), kelebihannya ialah kebolehan rusa mencari makanannya sendiri, sementara sekawan 5 hingga 7 ekor anjing kereta luncur memerlukan 10-14&#x20;kg ikan segar setiap hari.<ref>Kerblay, Basile. ''Русская культура. Этнографические очерки'' [Russian Culture. Ethnographic notes]. Translated by Yaroslav Bogdanov. Saint Petersburg, Russia: Европейский дом, 2008. P. 149. (Referencing: Dolgikh, B.O. and Gurvich, I.S., eds. Преобразования в хозяйстве и культуре и этнические процессы у народов севера [Transformations of Economy and Culture and Ethnic Processes of the Peoples of the North]. Moscow: Nauka, 1970. P. 139)</ref>
Rusa kutub liar masih diburu di Greenland dan di Amerika Utara. Haiwan ini merupakan sumber makanan, pakaian, tempat tinggal dan alatan yang pentng dalam gaya hidup tradisional dari masyarakat [[Inuit]], [[Bangsa-bangsa Pertama|Bangsa-Bangsa Pertama]] di Kanada, Peribumi [[Alaska]] dan Kalaallit [[Greenland]].
 
== Nota ==