Getah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mag~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
==Kisah ringkas ==
* 1496 [[Christhopher ComlumbusColumbus]] membawa balik ceitacerita-cerita pelik seperti kisah sebiji [[bola]] yang boleh melambung. Orang-oranbgorang di pulau[[Pulau Haiti]] di [[Laut Carribean]] membuat bola permainan ini daripadadari gam sejenis pokok.
* Ahli kimia Inggeris bernama Joiseph Pristley mnendapati bahan ini boleh memadam tulisan dengan cara menggosoknya . Perkataan Inggeris 'rub' telah ditukar kepada rubber yang bermaksud pemadam.
 
* Ahli kimia [[Inggeris]] bernama Joiseph[[Joseph PristleyPriestley]] mnendapatimendapati bahan ini boleh memadam tulisan dengan cara menggosoknya . Perkataan Inggeris 'rub' telah ditukar kepada 'rubber' yang bermaksud [[pemadam]].
*
 
* 1820 [[Thomas Hancock]] berbangsa [[Inggeris]] telah mencipta mesin yang dapat melembut , mencampur dan membentuk getah. Akhirnya dapat membuat barang-barang pengguna . [[Kain]] yang disalut dengan larutan getah boleh menjadi kain kedap air.
 
* 1823 kain berlapis getah pertama dicipta.
 
* 1839 [[Charles Goodyear]] secara tidak sengaja mencipta bahan volkanan getah. Akhirnya [[tayar]] kereta tercipta daripada getah.
 
* 1850-an getah datang dari benua [[Amerika Selatan]] di mana pokok getah ditanam secara liar dengan iklim yang panas dan lembab. Getah telah dimajukan untuk membuat hos, tali penyangkut , lapik lantai dan kasut.
 
* 1876 [[Sir Henry Wickham]] diminta oleh Pejabat [[India]] untuk mengumpul dan mengirim 70,000 biji getah liar dari [[Brazil]] ke [[Kew Garden]] di [[London]]. Biji getah ini disemai dalam rumah panas yang khas.
 
* 1877 sebahagian biji getah tadi ditanam di [[Sri Langka]] dan kemudian ke [[Malaysia]] dan [[Asia Tenggara]] lain.
 
* 1888 [[Henry Nicholas Ridley]] dilantik sebagai Pengarah [[Kebun Botanik Singapura]]. Beliau menyimpan biji getah di dalam poketnya dan diedarkan kepada orang ramai untuk ditanam.
 
== Keluasan pokok getah ==
* 1900 terdapat 2500 hektar kebun getah di Asia.
 
* [[Henry Ford]] mula membuat [[kereta]] dan permintaan terhadap [[tayar]] getah meningkat secara mendadak.
 
* 1910 terdapat 500,000 hentar tanah yang idtanam pokok getah di Asia. Enam juta hektar pokok getah masih belum mencukupi untuk menampung permintaan tayar getah.
==Saingan ==
* Saintis mencipta [[getah tiruan]] daripada bahan [[petrol]]. Tapi kebanyakan getah tiruan masih memerlukan getah asli. Ada barangan yang masih memerlukan hanya getah asli.
 
==kebun kecil ==
* Kawasan kurang 40 hentar disebut kebun kecil. Lebih 40 hektar disebut ladang. Biasanya kebun kecil getah hanya 1 hingga 5 hektar sahaja.
Kira-kira 500,000 pekebun kecil memiliki 1,240,000 hektar kawasan getah. Iaitu 73.4 % dari jumlah kawasan getah di Semenanjung Malaysia.
 
* 1984 Semenanung Malaysia mengeluarkan 1,486,025 tan metrik getah. kira-kira 60 % dari keluaran ini disumbangkan oleh sektor kebun kecil. Biasanya pekebun kecil tinggal berdekatan dengan kawasan pokok getah. Setelah 6 tahun ditanam, pokok getah bolehlah ditoreh.
==Bentuk ==
Kepingan getah dijual kepada pembeli tempatan. Susu getah menjadi beku dengan mencampur asid formik, digelek dalam mesin penggelek. Kepingan getah yang diasap di [[rumah asap]] dijadikan getah asap keping berbunga .
 
[[Susu getah]] cair dipanggil [[lateks]]. Lateks dijual kepada [[Perbadanan Kemajuan Getah Malaysia]] ([[MARDEC]]) , sebuah agensi kerajaan.
 
Agensi kerajaan iaitu [[Perbadanan Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah]] ([[RISDA]]) menggalakkan [[pekebun kecil]] membangunkan kebun secara kelompok. Bantuan penanaman semula diberikan . Kontraktor dilantik untuk membantu menanam getah di kawasan tebiar dan pokok getah tua.
 
==Sistem Ladang ==
Ladang dengan keluasan lebih 40 hektar dusahakan oleh majikan dari [[England]], [[Peranchis]], [[Belanda]] dan [[Australia]] . Rumah pekerja dibina dan pekerja dibawa dari [[Sri Langka]] dan [[India]]. [[British]] telah menjajah [[India]] sejak sekian lama.
 
==Kegunaan ==
Getah digunakan untuk membuat [[tayar kereta]] , [[tayar kapal terbang]], [[hos pengalih haba]], [[pegas]], [[pengelap cermin kereta]], [[sisip pengadang lumpur]], [[alas lantai kereta]] dan [[alas bateri]].
 
[[Landasan keretapi]] menggunakan pelapik getah untuk mengurangkan gegaran dan geselan. [[Jambatan]] di kebanyakan lebuh raya menggunakan lapik getah untuk mengurangkan gegaran dan perubahan suhu. Di [[Pelabuhan]] , getah digunakan untuk pelapik [[dermaga]] agar dermaga tidak bergegar .
 
Di [[Jepun]] yang selalu menghadapi masalah gempa bumi , getah diletakkan di bawah bangunan agar gegaran dapat diminimakan dan tidak mudah runtuh.
 
Lain-lain barangan ialah [[tilam]], [[sarung tangan]], [[hos]], [[permaidani]], [[tikar getah]] dan [[kasut]]. [[Jaket]] dan [[but keselamatan]] juga diperbuat daripada getah.
 
Kini kayu getah amat menarik perhatian kerana berwarna putih cerah dan garisan halus yang timbul. Banyak perkakas di rumah dan perabot menggunakan kayu getah. Tidak kurang 50,000 jenis barangan dibuat daripada getah.