Bugis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
{{Utama|Sejarah awal Bugis}}
 
Kerajaan pertama Bugis mengikut [[La Galigo]] ialah Wewang Nriwuk, [[Luwuk, Gunungsari|Luwuk]] dan Tompoktikka. Luwuk mendapat kedudukan istimewa kerana ia dianggap sebagai ketua Bugis. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, pada abad ke 15, berlakunya perubahan didalam sosio-politik, ekonomi dan agama disebabkan berlakunya migrasi penduduk dari persisiran pantai hingga ke tengah hutan belantara membuka penempatan baru. Di bidang ekonomi, penanaman [[padi sawah]], pembuatan [[besi]] dan penggunaan kuda diperkenalkan. Dari segi agama, adat membakar mayat di sesetengah tempat mula diamalkan. Pada akhir abad ke 15, munculnya beberapa kerajaan baru menentang kerajaan Luwuk. Antaranya ialah [[Gowa]] (Makassar), Bone dan Wajo'. Kematian Dewaraja, seorang raja Luwuk, menyebabkan perebutan dinasti untuk memerintah Tana Ugi. Gowa bersekutu dengan Bone menawan Luwuk dan sekaligus mempunyai pengaruh yang besar ke atas [[Sulawesi Selatan]].
 
=== Sejarah Awal Bugis menurut keturunan Raja Haji (Bugis di Semenanjung) ===
Menurut kitab [[Tuhfat al-Nafis]] bahawa Keturunan Bugis berasal dari perkataan beribukan Ratu Balqis iaitu isteri kepada Nabi Sulaiman a.s. Kononnya, salah satu cicitnya bernama Sittik Melangkae telah mengetuai perdagangan purba di antara Kerajaan Saba'(Yaman) dengan bangsa ToTouraja di tanah Sulawesi. (To atau Tou- bermaksud bangsa / kaum dalam variasi bahasa malayo-polynesia)
 
Mereka mendapatkan bekalan logam/bijih besi yang berkualiti tinggi dari Tana Kadara ([[Kedah Tua|Kedah]]<nowiki/>kTuakemudian menjualnya ke pelabuhan [[Sana'a|Kerajaan Saba]], [[Yaman]] dan sehingga ke Tana Ugi. Pelabuhan itu sehingga kini dipanggil Melangkae sempena nama cicit permaisuri sheba / kerajaan saba' tersebut.
 
Maka selain berdagang berlaku juga perkahwinan campur sehingga muncul pelbagai suku kaum Bugis seperti Makkasar, Wajoa, Bone, Andrika, Mandar dan To Ugi lain-lain. Selain itu, mereka masih mengekalkan budaya / amalan mengahwini puteri-puteri raja yang berdagang / meminta bantuan perang dengan mereka. Contohnya boleh dilihat seperti puteri raja Aceh, [[Daeng Selili|Puteri Raja Perak]] dan lain-lain.
Baris 97:
''Untuk rencana lanjut lihat [[La Galigo]]''
 
La Galigo adalah epik terpanjang dunia. Ia wujud sebelum epik Mahabrata. La Galigo tidak boleh diterima sebagai teks sejarah kerana ia penuh dengan mitos dan peristiwa-peristiwa luar biasa. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, ia tetap memberi gambaran kepada sejarahwan mengenai kebudayaan Bugis sebelum abad ke 14.
 
== Rujukan ==