Yunani Uthmaniyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman Greece Uthmaniyyah ke Yunani Uthmaniyyah: Nama "Greece" dalam konteks negara moden kini belum lagi digunakan ketika zaman subjek
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
{{History of Greece}}
Kebanyakan kawasan yang kini terletak dalam sempadan [[Greece|Yunani]] moden dahulunya merupakan sebahagian daripada [[empayar Uthmaniyyah]]. Semasa zaman pemerintahan Uthmaniyyah di Yunani, yang mana bermula pada pertengahan kurun ke-15 sehingga kejayaan [[Perang Kemerdekaan Yunani]] yang meletus pada tahun 1821 dan penubuhan negara moden Greece pada tahun 1832, pemerintahan tersebut dikenali sebagai ''Tourkokratia'' ({{lang-el|Τουρκοκρατία}}, "pemerintahan Turki"; {{lang-en|"Turkocracy"}}<ref>[https://books.google.com/books?id=Q-lr20SuvfIC&pg=PA177 Bruce Merry, Encyclopedia of Modern Greek Literature, oTurkocracy, p. 442.]</ref>). Beberapa wilayah, seperti [[Kepulauan Ionia]], beberapa kawasan yang berada sementara di bawah kekuasaan [[Republik Venice|Venice]] seperti [[Stato da Mar]], atau [[Semenanjung Mani]] di [[PeloponesePeloponessus]] tidak pernah berada di bawah pentadbiran Uthmaniyyah, meskipun berada di bawah ketuanan Uthmaniyyah.
 
[[Empayar Byzantine]] yang mana merupakan pewaris kepada [[Empayar Rom]] purba memerintah kebanyakan wilayah yang bertutur dalam bahasa Yunani selama lebih 1100 tahun, yang mana merosot dengan teruk sejak [[Perang Salib Keempat|penjarahan Constantinople]] oleh tentera Salib Latin pada tahun 1204.