Demografi Lahad Datu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LDyou (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
LDyou (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 64:
Perkampungan : Kg.Makuau, Kg.Merabong <br>
 
==='''Etnik Dusun Bagahak dan Subpan==='''
===Etnik [[Bagahak]]===
 
Pakaian : <br>
Seterusnya ialah kaum Dusun Bagahak dan Subpan iaitu merupakan penduduk pribumi yang terdapat di Sabah. Pada tahun 1965, terdapat sebanyak 2,126 orang Dusun di Residen Tawau. Pada tahun 1970, sebanyak 2,900 orang Dusun di Lahad Datu. Di Lahad Datu, suku kaum Dusun ini boleh dibahagikan kepada dua iaitu Dusun Subpan dan Dusun Bagahak(Tungku). Suku kaum Dusun Bagahak boleh ditemui di Ulu Tungku(kira-kira 1,200 orang) yang merupakan penduduk pribumi Tungku dan juga di Kampung di Manar (kira-kira 90 orang). Manakala suku kaum Dusun Subpan boleh ditemui di Ulu Segama dan Bukit Belacon iaitu 200 orang dan 600 orang masing-masing. Jika mengikut bancian penutur suku kaum Dusun di Lahad Datu keseluruhannya ialah kira-kira 2,090 orang pada tahun 1982.
Suku kaum : <br>
Makanan : <br>
Permainan : <br>
Tarian : <br> Gabiluk
Alat muzik : Kulingtangan <br>
Perayaan : Krismas, Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha <br>
Kepercayaan : Agama Kristian dan Islam <br>
Bahasa : Bahasa Begak <br>
Perkampungan: Kg.Nala, <br>
 
===Etnik [[Subpan]]===
 
Pakaian : <br>
Suku kaum : <br>
Makanan : <br>
Permainan : <br>
Tarian : <br>
Alat muzik : Kulingtangan <br>
Perayaan : Krismas dan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha <br>
Kepercayaan : Agama Kristian dan Islam <br>
Bahasa : Bahasa Subpan <br>
Perkampungan : Kg.Bukit Belacon, Kg Tawayary, Kg.Upak Mesuli <br>
 
'''Seterusnya''' ialah kaum Dusun Bagahak dan Subpan iaitu merupakan penduduk pribumi yang terdapat di Sabah. Pada tahun 1965, terdapat sebanyak 2,126 orang Dusun di Residen Tawau. Pada tahun 1970, sebanyak 2,900 orang Dusun di Lahad Datu. Di Lahad Datu, suku kaum Dusun ini boleh dibahagikan kepada dua iaitu Dusun Subpan dan Dusun Bagahak(Tungku). Suku kaum Dusun Bagahak boleh ditemui di Ulu Tungku(kira-kira 1,200 orang) yang merupakan penduduk pribumi Tungku dan juga di Kampung di Manar (kira-kira 90 orang). Manakala suku kaum Dusun Subpan boleh ditemui di Ulu Segama dan Bukit Belacon iaitu 200 orang dan 600 orang masing-masing. Jika mengikut bancian penutur suku kaum Dusun di Lahad Datu keseluruhannya ialah kira-kira 2,090 orang pada tahun 1982.
 
Kebanyakan orang Bagahak di Tungku masih belum beragama(Pagan) dan mereka masih mengamalkan kepercayaan dewa-dewa atau DOTO menurut bahasa mereka. Namun dengan kemasukan agama [[Islam]] yang dibawa oleh orang-orang [[Sulu]] dari [[Filipina]] dan kemasukan mubaligh Kristian, sebilangan masyarakat di sini sudah beragama Kristian dan [[Islam]].