Jajahan Pasir Puteh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Betulkan ejaan "diusahakan"
Baris 1:
'''Pasir Puteh''' merupakan salah satu daripada 10 jajahan pentadbiran negeri [[Kelantan]], [[Malaysia]] yang terdiri daripada [[Kota Bharu]], [[Pasir Mas]], [[Tumpat]], '''Pasir Puteh''', [[Bachok]], [[Kuala Krai]], [[Machang]], [[Tanah Merah]], [[Jeli]] dan [[Gua Musang]]. Bandar terbesar<ref>[http://www.dromoz.com/directory/place/?id=8578 Pasir Puteh]</ref> dalam jajahan ini juga mempunyai nama "Pasir Puteh".
 
Jajahan Pasir Puteh merupakan salah satu daripada enam zon yang dikelolakan oleh [[Pihak Berkuasa Kemajuan Pertanian Kemubu]] (KADA) yang bertujuan untuk memberi peluang pekerjaan kepada penduduk setempat. Jenis-jenis perusahaan kraftangan yang dilakukandiusahakan oleh mereka adalah seperti [[kraftangan]] daripada [[perak]], [[Pokok Buluh|buluh daun tal]], [[besi]], [[seramik]], [[tembaga]], [[Pokok Nipah|daun nipah]], [[kayu]], dan [[Pokok Mengkuang|mengkuang]].
 
Jajahan Pasir Puteh mempunyai hospital sendiri, iaitu Hospital Pasir Puteh yang terletak di Jalan Kota Bharu. Selain itu, jajahan ini mempunyai ibu pejabat [[polis]] sendiri, bersama-sama dengan sekurang-kurang empat balai dan dua pondok polis.
Baris 45:
* Sekolah Jenis Keb. (C) Kai Chih
 
==RujukanPautan luar==
* [http://www.britannica.com/eb/article-9072687?query=recruit-to-spawner%20ratio&ct= Ensiklopedia Britainnica dalam talian]
* [http://kada.gov.my/KRAFTANGAN.htmL Laman web rasmi KADA]]
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
{{Kelantan}}