Pantai Dalam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah rencana Pantai Dalam di Wikipedia bahasa Inggeris
Teg: Suntingan sumber 2017
 
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Suntingan kecil
Baris 1:
{{Unreferenced|date=Mac 2018}}
'''Pantai Dalam''' ialah sebuah kawasan perumahan yang terletak di barat daya [[Kuala Lumpur]]. PanatiPantai Dalam berada di dalam bahagian pilihan raya Parlimen [[Lembah Pantai]] yang diwakili [[Nurul Izzah Anwar]] daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam [[Dewan Rakyat]]. Beliau mengalahkan [[Dato']] [[Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin|Raja Nong Chik bin Dato' Raja Zainal Abidin]] dalam [[Pilihan raya umum Malaysia 2013|pilihan raya umum 2013]]. Nama Pantai Dalam diambil daripada Kampung Pam Thai Dalam yang terdahulunya dikenali kerana loji rawatan pembetungan yang terletak di pusat Pantai.
 
== Demografi ==
Kebanyakan penduduk di sini merupakan pekerja kolar biru yang menetap di rumah pangsa yang dijual melalui Program Perumahan Rakyat apabila mereka ditempatkan semula dari rumah setinggan mereka; pelajar [[Universiti Malaya]]; serta pegawai polis dan kakitangan yang berkaitan, umumnya dari Desa Aman 1 dan 2.
 
Penduduk Pantai Dalam tersiri daripada 49% orang Melayu, 19% orang Cina dan 32% orang India. Beberapa orang setinggan masih mentikan pembelian rumah daripada program tersebut yang telah diumumkan oleh bekas [[Perdana Menteri Malaysia]], Some squatters are still waiting to buy homes under this project, which was announced by Prime Minister [[Tun]] [[Datuk (gelaran)|Dato' Seri]] [[Abdullah Ahmad Badawi]] sebelum [[Pilihan raya umum Malaysia 2008|pilihan raya umum 2008]].
 
Pantai Dalam dihubungkan dengan bahagian [[Lembah Klang]] lain melalui [[Lebuhraya Baru Pantai]] dan [[Lebuhraya Persekutuan]].
Baris 13:
 
== Kawasan kejiranan ==
Terdapat pelbagai kawasan perumahan yang lebih kecil yang membentuk kawasan Pantai Dalam secara keseluruhannya. AnataranyaAntaranya ialah:
* ''The Park Residences''
* ''Pantai Hillpark''