Antipater dari Thessalonica: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nuri Kittynesa (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Antipater of Thessalonica"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 18:46, 10 Mac 2018

Antipater of Thessalonica (Yunani: Ἀντίπατρος ὁ Θεσσαλονικεύς) Ialah pengarang untuk lebih dari seratus epigram dalam sebuah karya Greek Anthology.  Beliau lah paling banyak dan mungkin yang paling menarik dalam kebanyakan epigrammatis Augustan. Dia tinggal di bawah naungan Lucius Calpurnius Piso (konsul semasa 15 SM dan kemudian wakil konsul untuk Macedonia selama beberapa tahun) yang dilantik sebagai gabenor Thessalonica.

Terdapat banyak hasil kerjanya yang terdapat dalam sejarah kini:

  • Mereka meraikan asas penemuan Nicopolis oleh Octavianus, setelah pertempuran Actium
  • Ada yang menjangkakan kemenangannya atas orang Parthians dalam ekspedisinya semasa 20 SM
  • Ada menunjukkan kepada Gaius Caesar, yang meninggal dalam 4 SM. Tiada seorang pun boleh mengatakan tarikh dengan tepatnya lebih dari 4 SM.

Kincir air

Antipater juga dikenali sebagai yang pertama menyebut penggunaan kincir air dalam puisi. Dia menceritakan tentang kincir air beroda jenis atasan terlebih dahulu sekitar 20 SM / 10 AD.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Dia puji penggunaannya dalam pengisaran bijian dan untuk pengurangan buruh manusia:Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Jauhi tangan anda dari kincir tersebut, wahai gadis pengisar ; walaupun burung gagak menandakan tibanya subuh, teruskan tidur. Demeter telah mengalih kerja-kerja tanganmu kepada para dewi, yang melompat ke atas bahagian atas roda, memutar gandarnya; dikelilingi gear yang berputaran,' mengisi pinggilingan batu Nisyrian yang kekosongan . Sekiranya kita belajar untuk beraya tanpa bergantung pada hasil-hasil bumi, kita akan merasai zaman keemasan.

Rujukan itu penting kerana ada menyebut kincir, dan menyokong bukti lain tentang penggunaan yang telah lama. Mengambil bukti yang tidak langsung dari sebuah kerja juruteknik Yunani iaitu Apollonius of Perge dan juga dari sejarawan teknologi, M.J.T. Lewis yang memulakan penampilan kincir air gandar menegak pada awal abad ke-3 SM, dan kincir air gandar mendatar sekitar 240 SM, dengan Byzantium dan Alexandria sebagai tempat penemuan ia tercipta.[19] Sebuah kincir air dilaporkan oleh ahli geografi Yunani iaitu Strabon (sekitar 64 SM-AD 24) telah wujud sebelum 71 SM di istana raja Pontian, Mithradates VI Eupator, tetapi pembinaannya yang tepat tarikhnya tidak dapat dikumpulkan dari teks (XII, 3 , 30 C 556). [20]

Penerangan pertama yang jelas ialah sebuah kincir air bergear pada lewat abad ke-1 SM Roman dari seorang arkitek Vitruvius yang memberitahu sistem penggearan Sakia yang dipasang pada kincir air.[21] Akaun Vitruvius sangat berharga kerana ia menunjukkan bagaimana kincir air muncul, iaitu dengan kombinasi ciptaan Yunani yang berasingan iaitu gear bergigi dan roda air menjadikan satu sistem mekanikal yang berkesan untuk memanfaatkan kuasa air.[22] Roda air Vitruvius digambarkan sebagai terendam di hujung yang lebih rendah pada paras air supaya dayung dapat dipandu mengikuti halaju air yang mengalir (X, 5.2).[23]

Lihat juga

  • Apollodorus (pelari), epigram Antipater 
  • Yunani Kebelakang
  • Vitruvius
  • Kincir air

Rujukan

  1. ^ The translation of this word is crucial to the interpretation of the passage. Traditionally, it has been translated as 'spoke' (e.g. Reynolds, p. 17), but Lewis (p. 66) points out that, while its primary meaning is 'ray' (as a sunbeam), its only concrete meaning is 'cog'. Since a horizontal-wheeled corn mill does not need gearing (and hence has no cogs), the mill must have been vertical-wheeled.

Sumber

  • Sejarah Kuno
  • Select Epigrams from The Greek Anthology, Edited with a Revised Text, Translation, and Notes, by J. W. Mackail (London: Longmans, Green, and Co., 1890)

Pautan luar

  • Antipater of Thessalonica: translation of all surviving epigrams at attalus.org; adapted from W.R.Paton (1916–18)