Api: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 123.136.118.75 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Jeluang Terluang
Teg: Undur
Baris 3:
[[Fail:Feuerreiben.gif|thumb|400px|Menyalakan api.]]
 
'''Api''' ialah proses oksidasi pantas yang menghasilkan [[cahaya]], [[haba]], [[asap]], dan pelbagai hasil [[tindak balas kimia]] seperti karbon dioksida dan air.<ref>{{citation | url = http://www.nwcg.gov/pms/pubs/glossary/pms205.pdf | title = Glossary of Wildland Fire Terminology | date = November 2008 | publisher = National Wildfire Coordinating Group | accessdate = 2008-12-18}}</ref> ProsesApi oksidatiflazimnya diklasifikasikan sebagai pembakaran [[minyak]] atau bahan api dalam keadaan kebakaran (c.t.h., kem api, atau tempat api bernyala atau [[dapur]]) atau satu pembakaran ganas, berpemusnah dan tidak terkawal (c.t.h., dalam [[bangunan]] atau [[api liar]]). Penemuan [[cara membuat api|bagaimana membuat api]] dianggap salah satu peradaban manusia yang penting, membenarkan [[hominid]] yang lebih perlahantinggi sepertiuntuk berkaratmengusir binatang liar, memasak makanan, dan mencernamengawal tidaksumber termasukcahaya dalamserta kepanasan definasimereka inisendiri.
 
Api panas disentuh disebabkan oleh penukaran ikatan ganda dua lemah dalam oksigen molekul, iaitu O2, terhadap ikatan yang lebih kuat dalam produk pembakaran karbon dioksida dan air menghasilkan tenaga (418 kJ setiap 32 g O2); tenaga ikatan bahan bakar hanya memainkan peranan remeh di sini. Sampai takat tertentu dalam tindak balas pembakaran yang dipanggil takat pencucuhan, api dihasilkan. Nyala api adalah bahagian api yang kelihatan. Nyala api terdiri terutamanya daripada karbon dioksida, wap air, oksigen dan nitrogen. Jika api cukup panas, gas-gas mungkin akan menjadi terionisasi untuk menghasilkan plasma. Bergantung pada bahan-bahan yang terbakar dan apa-apa kekotoran di luar, warna api dan intensiti api berbeza.
 
Api berada dalam bentuknya yang paling biasa boleh mengakibatkan kebakaran yang mempunyai potensi untuk menyebabkan kerosakan fisikal. Api merupakan proses yang penting untuk menjejaskan sistem ekologi di seluruh dunia. Kesan positifnya termasuklah merangsang pertumbuhan dan mengekalkan pelbagai sistem ekologi.
 
Kesan negatif api termasuklah kebahayaan terhadap nyawa dan harta benda, pencemaran atmosfera dan kontaminasi air. Jika api membuangkan vegetasi, hujan lemat mungkin akan menyebabkan peningkatan dalam hakisan tanah oleh air. Selain itu, semasa vegetasi telah dibakar, nitrogen akan dilepaskan ke dalam udara, berbeza dengan unsur seperti kalium dan fosforus, kedua-dua unsur akan kekal dalam abu dan akan dikitar semula ke dalam tanah dengan cepat. Nitrogen yang dihasilkan oleh api menghasilkan pengurangan jangka panjang dalam kesuburan tanah yang hanya dapat dipulihkan dengan perlahan semasa nitrogen sedang "dibaiki" dalam udara oleh kilat dan tumbuh-tumbuhan legum seperti kacang tanah.
 
Api lazimnya diklasifikasikan sebagai pembakaran [[minyak]] atau bahan api dalam keadaan kebakaran (c.t.h., kem api, atau tempat api bernyala atau [[dapur]]) atau satu pembakaran ganas, berpemusnah dan tidak terkawal (c.t.h., dalam [[bangunan]] atau [[api liar]]). Penemuan [[cara membuat api|bagaimana membuat api]] dianggap salah satu peradaban manusia yang penting, membenarkan [[hominid]] yang lebih tinggi untuk mengusir binatang liar, memasak makanan, dan mengawal sumber cahaya serta kepanasan mereka sendiri.
 
==Sifat-sifat Fizikal==
===Kimia===
Api dimulakan semasa sejenis bahan yang mudah terbakar, dalam kombinasi dengan kuantiti pengoksidaan seperti gas oksigen atau sebatian lain yang kaya dengan oksigen (walaupun oksidator bukan oksigen berwujud), terdedah kepada sumeber haba atau suhu ambien ke atas takat nyala bagi campuran bahan bakar/oksidator, dan dapat mengekalkan kadar pengoksidaan pesat yang menghasilkan tindakbalas berantai. Ini biasanya dipanggil tetrahedron api. Api tidak dapat berwujud tanpa semua unsur dalam kadar yang betul. Contohnya, cecair yang mudah terbakar akan mula terbakar hanya jika kadar bahan bakar dan oksigen betul.
 
=== Kimia= ==
=== Nyalaan api ===