Leong Yew Koh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 24:
| footnotes =
}}
Tun '''Leong Yew Koh''' adalah ahli politik Malaysia dan pernah menjadi Gabenor Negeri Melaka dari 31 Ogos 1957 hingga 30 Ogos 1963. Nama beliau dicadangkan oleh [[Perdana Menteri Malaysia]] yang pertama ketika itu, [[Tunku Abdul Rahman]]. Kini jawatan itu ditukar kepada [[Yang di-Pertua Negeri Melaka]]. Beliau mungkin dari keturunan Cina Baba .<ref>[http://www.tytmelaka.gov.my/versionBI/index.php/2012-09-24-01-09-13/the-first-president-of-malacca ]</ref>
 
==Latar belakang==
Baris 45:
 
==Gabenor Melaka==
Apabila Malaysia ditubuhkan pada 1957, beliau telah dilantik sebagai Gabenor Melaka yang pertama. [[Ketua Menteri Melaka]] yang pertama ketika iaitu ialah Tan Sri Dato [[Osman Talib]] yang pernah menjadi penasihat rapat kepada Tunku. Beliau orang Cina yang pertama menjadi Gabenor Melaka. Beberapa negeri di Malaysia tidak mempunyai jawatan [[Sultan]] seperti [[Melaka]] , [[Pulau Pinang]], dan [[Singapura]] dan [[Perlis]]. Begitu juga dengan [[Sabah]] dan [[Sarawak]]. [[Brunei]] mempunyai Sultan tetapi tidak jadi menyertai Malaysia apabila berlaku Pemberontakan Brunei.
 
Pada 1958 beliau dianugerahkan gelaran 'Tun' oleh [[Yang di-Pertuan Agong]] [[Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad]] . Pada tahun 1959, dia diangkat sebagai Menteri Kehakiman Malaya.