Moresnet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
Di [[Kongres Vienna]] tahun [[1815]], peta Eropah banyak diubahsuai untuk lebih baik mengikut pembahagian kuasa politik. Satu daripada sempadan yang diubah merupakan sempadan di antara negara baru [[United Kingdom of the Netherlands]] dan negara [[Prussia]]. Walaupun wujud persetujuan tentang kebanyakan sempadan ini, ada pertengkelahan mengenai Moresnet. Di antara Moresnet dan Neu-Moresnet merupakan lombong zink ''[[Vieille Montagne]]'' (dalam [[Bahasa Perancis|Perancis]]) / ''Altenberg'' (dalam [[Bahasa Jerman|Jerman]]) yang amat berharga. Kedua-dua negara ingin miliki lombong ini, dan pada tahun [[1816]], mereka dapat berkompromi. Perkampungan Moresnet menjadi milik Belanda, Neu-Moresnet memasuki Prussia, dan perkampungan [[Kelmis]] ([[La Calamine]]) di sekeliling menjadi kawasan neutral, dengan kedua-dua negara menubuhkan pentadbiran yang dikongsi.
 
Kawasan baru ini berbentuk lebih kurang [[segi tiga]]; bes segi tiga ini merupakan jalan utama dari Aachen ke [[Liège (bandar raya)|Liège]]. Lombong zink tadi terletak ke utara jalan ini. Di sebelahnya, dua baris menuju ke utara sehingga berjumpa pada Vaalserverg. Apabila Belgium mendapat kemerdekaannya daripada Belanda pada [[1830]], kawasan Belanda jatuh ke tangan Belgium, yang mengambil alih peranan Belanda dalam pentadbirannya. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, Belanda tidak pernah dengan rasmi memberi kuasanya kepada Belgium. Pada permulaannya, kawasan Moresnet ditadbir oleh dua pesuruhjaya diRaja, satu daripada setiap negara, tetapi kemudian Moresnet diberi lebih kuasa apabila seorang Datuk Bandar dan Majlis Perbandaran dilantik. Datuk Bandar, yang juga [[ketua negara]], dilantik oleh dua pesuruhjaya tadi.
 
Kehidupan di Neutral Moresnet menumpu pada lombong zink, yang sebuah penggaji utama. Lombong tersebut menarik banyak pekerja daripada negara-negara sekeliling yang tambah dengan penduduk "neutral" asas. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, jumlah penduduk Moresnet tidak pernah lebih daripada 3000. Oleh sebab Moresnet merupakan kawasan "neutral", Moresnet mempunyai cukai dan harga yang rendah, dan juga tidak perlu membayar tarif impot bagi negara-negara yang adalah jirannya. Kebanyakan perkhidmatan seperti pos dikongsi antara Belgium dengan Prussia (sebuah proses seperti dengan [[Andorra]]). Penduduk juga diberi pilihan negara mana mereka ingin menyertai bagi perkhidmatan dalam [[askar]] dan pentadbiran keadilan negara mana seorang penduduk ingin mengikut. Satu masalah bagi penduduk Moresnet adalah mereka tidak dilihat sebagai warganegara mana-mana negara, dan tidak dibenarkan mempunyai ketenteraan mereka sendiri.
 
== Kejatuhan ==