Wikipedia Bahasa Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Penambahan kategori
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Abulweena (bincang | sumb.)
منمبه جاوي
Baris 16:
'''Wikipedia Bahasa Melayu''' ([[jawi]]: ويکيڤيديا بهاس ملايو), sering kali disingkatkan sebagai '''mswiki''', ialah versi [[bahasa Melayu]] ensiklopedia bebas dalam talian, [[Wikipedia]]. Ketika ini terdapat {{NUMBEROFARTICLES}} buah rencana di [[Wikipedia bahasa Melayu]]. Asas penciptaan, pembangunan dan pentadbiran sehari-harian Wikipedia Bahasa Melayu adalah menuruti ketetapan perlembagaan dalam [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan]].
 
== Sejarah ( سجاره ) ==
Sejarah penciptaan Wikipedia Bahasa Melayu bermula daripada permohonan oleh [[Pengguna:Willsmith|Imran William Smith]]<ref>[http://www.mncc.com.my/ossig/lists/general/2003-09/msg00139.html Open content encyclopedia ... Wikipedia ... in Malay] Permohonan Wikipedia Bahasa Melayu oleh Imran William Smith </ref> dan sistem diaktifkan pada 26 Oktober 2002<ref>[http://ms.wikipedia.org/w/index.php?title=Laman_Utama&oldid=1 Laman Utama ketika ia diaktifkan]</ref> oleh pentadbir Wikipedia, [[Pengguna:Brion VIBBER|Brion VIBBER]].<ref>[http://ms.wikipedia.org/wiki/Khas:Sumbangan/Brion_VIBBER Sumbangan Brion VIBBER]</ref>
 
Baris 29:
Statistik laman bahasa Melayu boleh dilihat di [http://stats.wikimedia.org/EN/TablesWikipediaMS.htm#zeitgeist sini].
 
== Perubahan Laman Utama ( ڤروبهن لامن اوتام ) ==
[[Laman Utama]] Wikipedia Bahasa Melayu yang asal semasa baru dibuka hanya mengandungi tiga baris teks polos. Laman tersebut hanya direka bentuk supaya menggunakan unsur-unsur [[HTML]] dan penggayaan menggunakan [[CSS]] pada [http://ms.wikipedia.org/w/index.php?title=Laman_Utama&diff=next&oldid=354 14 Oktober 2003] oleh [[Pengguna:Yosri|Yosri]].<ref>[http://ms.wikipedia.org/w/index.php?title=Laman_Utama&oldid=355 Semakan ketika Laman Utama mula menggunakan HTML dan CSS].</ref> Warna-warna yang digunakan oleh Yosri pada ketika itu sehingga kini menjadi asas kepada warna kotak-kotak di Laman Utama.
 
Semenjak itu, telah beberapa kali laman utama ditukar reka bentuk melalui perbincangan, dan laman paling terkini ialah laman yang telah diputuskan pada 14 Januari 2011 lalu telah dipakai pada 20 Januari 2011.<ref>[[Perbincangan:Laman_Utama#Perubahan dan cadangan perubahan|Laman perbincangan Laman Utama]], "Perubahan dan cadangan perubahan". 14 Januari 2011. Dicapai pada 2011-10-20.</ref> Terdapat beberapa permohonan dibuat untuk menukar reka bentuk laman utama, namun permohonan-permohonan tersebut ditolak kerana tidak disetujui oleh Wikipediawan lain. Pada awal Julai 2010 pula, kulit lalai Wikipedia ditukar daripada ''Monobook'' kepada ''Vector''.
 
== Galeri ( ݢاليري ) ==
<gallery>
Fail:Wbm 10 tahun banner.png|''Banner'' untuk merayakan hari jadi ke-10 Wikipedia bahasa Melayu