Kolej 56: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dannylango (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Dannylango (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 39:
Sewaktu ditugaskan mencari kayu api, mereka telah menyelamatkan Mawar, seorang gadis sukukaum Dusun yang menjadi mangsa jerat ayahnya sendiri. Rosman menyelamatkan dia dan dari situ timbul rasa cinta antara mereka. Kemudiannya mereka ditangkap ayah Mawar kerana makan rambutan tanpa izin di kebun nya. Mereka dibebaskan kerana Mawar terhutang budi pada mereka.
 
Rosman pula sedang asyik dilamun cinta dengan Mawar, bagaimanapun dilanda jurang fahaman dan kepercayaan Kerana Mawar tidak beragama dan tidak setaraf dengan keluarganya.
 
==Pelakon==
Baris 48:
*[[Erma Fatima]] sebagai Junaidah
*[[Noralbaniah]] sebagai Tengku Noraini
*[[Sulaiman Yassin]] sebagai
*[[Ahmad Sabri]] sebagai Roslan
 
Baris 59:
*[[Yusof Latiff]] sebagai Pengetua Putra Kolej
*[[Mariani]] sebagai Mak Engku Mak (Tengku Kamil).
 
== Trivia ==
Individu-individu tersohor tanah air juga turut diselitkan dalam cerita ini, apabila ada rakan sekelas mereka bernama [[Rohana Jalil]], [[Musa Hitam]]. Sedangkan pada era ini nama-nama itu belum lagi dikenali ramai. Begitu juga babak bilamana Rosman dan rakan-rakannya bermain bolasepak menentang pasukan Rovers yang diwakili expatriat berkulit putih dan ada seorang pemain berkulit hitam ( [[Zainal Abidin Hassan]] ) yang digelar mereka sebagai budak negro ! di dunia nyata,Zainal hanya menyinar sebagai bintang bolasepak Malaysia di era 80an dan 90an.
 
Di penghujung cerita, bapa Rosli iaitu S. Shamsuddin yang juga bapa kandungnya di dunia sebenar memandu kereta usang dan Rosli mencadangkan bapanya membeli kereta baru. Bapanya membalas, jika dia sudah kaya kelak dia beli lah kereta Saga ([[Proton Saga (generasi pertama)|Proton Saga]]). Latar belakang filem ini pada era 50an lebih tepat lagi tahun 1956 bilamana kereta [[Proton (syarikat)|Proton]] yang diilhamkan oleh [[Mahathir bin Mohamad|Tun Dr. Mahathir Mohammad]] hanya wujud pada 1983 iaitu 27 tahun selepas cerita ini !!!
 
==Lagu==