Eddie Pak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ineedfood (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
== Kerjaya ==
=== 1980-an ===
Eddie Pak (Dr. MK Pak DHum(hc)) memulakan penglibatannya dalam industri filem pada tahun 1980 apabila beliau mengunjungi [[Hong Kong]]. Di situ, beliau telah bekerjasama dengan banyak pelakon, pengarah dan penerbit filem yang terkenal.{{who}}
 
Pada 1985, beliau berjaya mengharumkan namanya dengan menjadi pengarah ‘Kumpulan O<ref>{{cite news|title=Eddie kembali arah filem|url=http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1209&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_02.htm|agency=Utusan Melayu|date=09 Disember 2008}}</ref>’, sebuah filem kolaborasi antara Hong Kong dan Malaysia. Beliau telah mengarah dan melibatkan diri dalam penulisan skrip untuk beberapa program berbahasa Cina. Di samping itu, beliau juga telah mengarah sebuah rancangan hiburan untuk [[Radio_Televisyen_Malaysia|RTM]] TV (salah satu saluran televisyen kebangsaan Malaysia).
Baris 29:
 
=== 2000s ===
Pada tahun 2001, Eddie (MK) telah menjadi pengasas bersama dan bendahari bagi Persatuan Pengarah Filem Malaysia.{{fact}}
 
Pada tahun 2004 pula, beliau berjaya menghasil sebuah siri drama bertajuk “Tin Gei Bin” juga dikenali sebagai “Lingkaran Emas” dalam bahasa Kantonis di saluran RTM. Siri drama tersebut telah disiarkan selama 300 episode.
 
Seterusnya, “Dance, The Lion” by terhasil pada tahun 2007 adalah antara karya filem cemerlang MK. Dokumentasi tersebut dilanjutkan selama 50 minit menonjolkan kebudayaan dan keunikan tarian tradisi kaum Cina.{{fact}}
Setelah banyak tahun Eddie (MK) menerbit dan mengarah filem dan drama, beliau melibatkan diri dalam penghasilan komersial bagi televisyen. Pada tahun 2007, beliau sering memberi sokongan dan bekerjasama dengan bakat-bakat yang baru dalam industri filem dunia untuk mengeluarkan beberapa filem pendek.
 
Baris 43:
 
== Charity Work And Activism ==
Pada tahun 2012, Eddie (MK) berjaya mengumpul derma sejumlah RMB 500,000 untuk mendirikan sebuah sekolah ‘harapan’ di Hunan, Cina.{{fact}} Objektif penubuhan sekolah tersebut adalah untuk meringankan beban dan memudahkan perjalanan pelajar-pelajar sekalian untuk pergi ke sekolah.
 
Pada tahun 2013, tersentuh dengan kisah Puan Yang Xiao Yun, salah seorang aktivis haiwan ternama di China yang menyelamat seramai 3000 anjing sejak 20 tahun yang lalu, MK dengan beberapa organisasi antarabangsa dan NGO telah bekerjasama untuk menerbit sebuah dokumentari tentang fenomena perdagangan daging anjing. Dengan itu, perbuatan terpuji MK telah menimbul banyak perhatian daripada warga dunia dan badan-badan amal global untuk memberi sumbangan untuk membantu membiayai keperluan perubatan dan makanan anjing-anjing liar tersebut.