Sejarah Yunani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman Sejarah Greece ke Sejarah Yunani: Nama "Yunani" lebih lama digunakan, berkesinambungan, neutral (bukan pinjaman Inggeris / Belanda) serta inklusif kepada pengunaan oleh penutur di Indonesia
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Sejarah Yunani}}
[[GreeceYunani]] memiliki kesinambungan sejarah lebih dari 5,000 tahun. Bangsanya, disebut [[orang Greek|orang Yunani]], telah mendiami sebagian besar dari daerah [[Laut Hitam]] (Efxinos Pontos) dan [[Laut TengahMediterranean]] menjelajah daerah sekitarnya, menyusun negara bagiannyanegeri-negerinya, membuat perjanjian-perjanjian komersil, dan menjelajah dunia luar, mulai dari [[Caucasus|kawasan Caucasus]] sampai Atlantik dan dari Skandinavia sampai ke Habsyah. Sebuah expedisi terkenal dari gabungan daerah-daerah maritim GreeceYunani (Danaë atau penduduk laut) mengepung Troy seperti dikisahkan di dalam sebuah karya sastera Eropah besar pertama, [[Iliad]] Homer. Bermacam-macam penduduk GreekYunani ditemukan sepanjang Laut Tengah, Asia Kecil, Laut Adriatik, Laut Hitam dan pantai Afrika Utara akibat dari penjelajahan untuk mencari tempat dan daerah komersil baru.
 
Selama tempoh [[Greece klasik|baharian klasik]] (abad ke-5 SM), GreeceYunani terdiri dari daerah-daerah bahagian kecil dan besar dalam bermacam-macam bentuk luaran (sederhana, persekutuan, bersekutu, gabungan) dan bentuk-bentukdalaman dalam(negara (kekerajaanberaja, tirani, oligarki, demokrasi berperlembagaan, dan lain-lainsebagainya). YangNegara kota yang paling terkenal ialah [[Athens]], diikuti oleh [[Sparta]] dan [[Thebes]]. Satu semangat kebebasan dan kasih yang membara membuat bangsa GreekYunani dapat mengalahkan bangsa Parsi, adikuasa pada saat itu, di dalam peperangan yang terkenal dalam sejarah kemanusiaan - [[Pertempuran Marathon|Marathon]], Termopylae[[Thermopylae]], Salamis dan Plataea. Pada separuh kedua abad ke-4 SM, banyak daerah-daerah bahagian di Yunani membentuk sebuah perikatan (Cœnon dari Corinth) yang dipimpin oleh [[Alexander Agung]] sebagai Presiden dan Panglima perikatan. Raja dari Macedonia ("Yunani takabara" dalam bahasa Parsi kuno) ini mengisytiharkan perang dengan Parsi, membebaskan saudara-saudara mereka yang terjajah, Ionia, dan menguasai daerah-daerah yang diketahui selanjutnya. Mereka membentuk sebuah masyarakat yang berkebudayaan penuh pengaruh dari ngeara ini dari sejauh timur di India Utara sampai Laut Tengah di sebelah barat dan dari sejauh arah timur di Rusia Selatan hinggalah ke Sudan di benua Afrika. Pada tahun 146 SM, perikatan ini tewas kepada bangsa [[Yunani Rom|Rom]]. Pada tahun 330, ibu negara Rom berdiri di daerah baru, Rom Baru atau Konstantinopel, sebuah bentuk popular, sebuah nama untuk memperingati Empayar Rom, pada saat itu, [[Constantine I|Constantinus Augustus (Constantine I)]]. Para ahli sejarah sejak abad ke-19 lebih memilih, untuk alasan rujukan, menamakan zaman terakhir ini sebagai Byzantium dengan tujuan untuk membezakan 2203 tahun wilayah Rom menjadi dua tempoh. Selama zaman kedua dunia budaya Yunani klasik dari Yunani Kuno berubah menjadi dunia moden masyarakat barat dan Kristian. Kata Byzantium diambil dari wilayah yang sudah ada sebelumnya (Byzantium, dengan Megara sebagai Metropolis) di mana ibu negara baru berada, [[Constantinople|Konstantinopel]].
Pada separuh kedua abad ke-4 SM, banyak daerah-daerah bahagian di Greece membentuk sebuah perikatan (Cœnon of Corinth) yang dipimpin oleh [[Alexander Agung]] sebagai Presiden dan Panglima perikatan. Raja dari Macedonia ("Yunani takabara" dalam bahasa Parsi kuno) ini mengisytiharkan perang dengan Parsi, membebaskan saudara-saudara mereka yang terjajah, Ionia, dan menguasai daerah-daerah yang diketahui selanjutnya. Mereka menghasilkan sebuah masyarakat yang berkebudayaan Greek mulai dari India Utara sampai Laut Tengah barat dan dari Rusia Selatan sampai Sudan.
Pada tahun 146 SM, perikatan ini tewas kepada bangsa [[Yunani Rom|Rom]]. Pada tahun 330, ibu negara Rom berdiri di daerah baru, Rom Baru atau Konstantinopel, sebuah bentuk popular, sebuah nama untuk memperingati Empayar Rom, pada saat itu, Constantinus Augustus (Constantine I). Para ahli sejarah sejak abad ke-19 lebih memilih, untuk alasan rujukan, menamakan zaman terakhir ini sebagai Byzantium dengan tujuan untuk membezakan 2203 tahun wilayah Rom menjadi dua tempoh. Selama zaman kedua dunia budaya Greek klasik dari Greek Kuno berubah menjadi dunia moden masyarakat barat dan Kristian. Kata Byzantium diambil dari wilayah yang sudah ada sebelumnya (Byzantium, dengan Megara sebagai Metropolis) di mana ibu negara baru berada, Konstantinopel.
 
Setelah ibu negara dan wilayahwilayahnya jatuh ke tangan Turki pada tahun 1453, bangsa GreekYunani berada [[Yunani Uthmaniyah|di bawah kekuasaan]] [[Yunani Uthmaniyah|Uthmaniyah]] hampir selama 400 tahun. Selama masa ini bahasa mereka, agama mereka dan rasa identiti diri tetap kuat, yang menghasilkan banyak revolusi untuk kemerdekaan meskipun gagal.
 
Pada tanggal 25 Mac 1821, bangsa GreekYunani [[Perang Kemerdekaan Yunani|memberontak kembali, namun pada kali ini berhasil]], dan pada tahun 1828, mereka mendapatkan kemerdekaannyakemerdekaan mereka sendiri. Sebagai sebuah negara baru yang hanya terdiri dari sebagiansebahagian kecil dari negara moden mereka, perjuangan untuk membebaskan seluruh daerah yang dihuni oleh bangsa GreekYunani berlanjutan. Pada tahun 1864, kepulauan Ionia disatukan dengan GreeceYunani; tahun 1881 sebahagian dari Epirus dan Thessaly. Crete, Kepulauan Aegea Timur dan Macedonia ditambahkan pada tahun 1913 dan Thrace Barat tahun 1919. Setelah [[Perang Dunia IIKedua]], kepulauan DodecaneseDodekanesos juga dikembalikan ke GreeceYunani. Saat ini, Yunani merupakan negara anggota [[Kesatuan Eropah]] (1981) dan sistem kewangan-ekonomi Euro (2001).
Saat ini, Greece merupakan negara anggota Kesatuan Eropah (1981) dan sistem kewangan-ekonomi Euro (2001).
 
{{Sejarah Eropah}}