Yunani Purba: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{History of Greece}}
'''Yunani Purba''' atau '''Greece Purba''' atau '''Hellas Purba''' merujuk kepada tempoh [[sejarah GreeceYunani]] yang berkisar di lembangan [[Mediterranean]] dan [[Laut Hitam]] dan berlangsung selama satu alaf, sehingga bangkitnya [[Kristian]], dari [[Zaman Kelam Yunani]] sekitar [[1100-an SM|1100 SM]] sehingga penawanan Greece oleh [[Republik Rom|Rom]] pada [[146 SM]]. Ia dianggap oleh kebanyakan sejarawan sebagai satu asas budaya [[kebudayaan Barat|tamadun barat]]. Budaya Yunani merupakan satu pengaruh yang kuat di dalam [[Empayar Rom]], yang membawa satu versi sepertinya kepada banyak bahagian [[Eropah]] yang lain.
 
Kebudayaan Yunani Purba mempunyai pengaruh yang kuat pada bahasa, politik, sistem pendidikan, falsafah, sains, kesenian dan seni bina pada dunia moden, memarakkan [[Renaissance]] di Eropah Barat dan sekali lagi semasa pemulihan pelbagai [[neoklasisisme|neo-klasik]] pada [[abad ke-18]] dan [[abad ke-19]] Eropah dan [[benua Amerika|Amerika]].
 
"GreeceYunani Kuno" adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan dunia penutur bahasa Greek pada zaman purba. Ia merujuk bukan sahaja untuk semenanjung geografi Greece moden, tetapi juga untuk kawasan-kawasan kebudayaan Yunani yang telah diduduki pada zaman purba oleh orang-orang Greek: Cyprus dan kepulauan Aegean, laut Aegean di persisiran Turki (ketika itu dikenali sebagai Ionia), Sicily dan selatan Itali (dikenali sebagai Magna Graecia), dan penempatan orang Yunani berselerak di pantai-pantai yang sekarang merupakan Albania, Bulgaria, Mesir, Libya, selatan Perancis, timur dan timur laut Sepanyol, Georgia, Romania, dan Ukraine.
 
== Kronologi ==