Nik Hassan bin Wan Abdul Rahman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Invista (bincang | sumb.)
Ubahan dari segi tambahan sumber
Invista (bincang | sumb.)
Ubahan dari segi formatting
Baris 9:
 
[http://jheatweb.terengganu.gov.my/maxc2020/agensi/article3.php?cid=1&aid=7010 Sejarah Menteri Besar Terengganu]</ref>
 
== Kontroversi ==
Nik Hassan pernah dilantik menjadi Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Malaysia pertama, [[Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj|Tunku Abdul Rahman]]. Sejak dari mula, hubungan beliau sebagai Menteri Besar dan [[Sultan Ismail Nasiruddin Shah ibni Almarhum Sultan Zainal Abidin|Sultan Ismail]] Nasiruddin Shah kurang menyenangkan.
 
Isu yang menyebabkan tegangnya hubungan mereka adalah dikatakan sifat keji Sultan Ismail yang seringkali memohon kawasan balak daripada kerajaan negeri, sama ada menggunakan nama baginda, mahupun saudara terdekat baginda. Nik Hassan berpegang dengan pendirian, setiap permohonan hendaklah melalui tender terbuka. Sikap tegas Nik Hassan menyebabkan hubungan dengan Istana Terengganu menjadi rumit.
 
Sultan Ismail yang murka bertindak menyekat dari meluluskan belanjawan yang dibentangkan oleh Nik Hassan, menyebabkan urusan gaji pegawai kerajaan negeri, dan pembangunan menjadi tertunggak berbulan bulan.
 
Pada 1974, Nik Hassan digantikan dengan Tan Sri Wan Mokhtar bin Ahmad yang lebih lunak dalam melayani karenah Sultan Ismail.