V. Nagaraj: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Menambah rujukan.
Pembaharuan.
Baris 6:
Pengarah Naga telah berkecimpung dalam industri perfileman sejak 1984. Beliau telah mengarahkan beberapa filem [[bahasa Melayu]] filem seperti ''[[Ghazal Untuk Rabiah (filem)|Ghazal Untuk Rabiah]]'', ''[[Getaran (filem)|Getaran]]'', ''[[Iskandar (filem)|Iskandar]]'' dan ''[[Siapa Tak Sayang Bini]]''.<ref>{{Cite news|url=http://www.highbeam.com/doc/1P1-132973126.html|title=Horror gets a local Tamil twist|date=31 December 2006|access-date=20 June 2010|work=[[New Straits Times]]}}</ref>
 
Pada hari-hari terawal kerjayanya Pengarah Naga juga telah menghasilkan banyak filem Melayu di bawah syarikat S. V Productions. Beliau mengasilkan filem-filem seperti ''[[Gila-Gila Remaja]]'' (1985), ''Mati Hidup Semula'', ''Sejati'', ''[[Awang Spanar]]'', ''OS Kembar Siam'', ''[[Femina]]'', ''Ghazal untuk Rabiah'', ''[[Jejaka Perasan]]'', ''[[Rimba Malam]]'', ''Adik'', ''Sepi Itu Indah'', ''[[Keluarga 99]]'', ''[[Mr. Os]]'', ''Simponi Duniaku'', ''Sahabat'', ''OK'', ''Pahlawan'', ''Getaran'' dan ''Iskandar''.
 
Beliau melibatkan diri dalam industri perfileman Tamil Malaysia padq 2004. Beliau telah menghalkanmenghasilkan siri televisyen untuk stesen TV seperti [[Radio Televisyen Malaysia]] dan [[Astro (televisyen satelit)|Astro]]. Salah satu siri TV, ''Oru Thayin Kanavu (Impian Seorang Ibu)'', telah dicalonkan dalam beberapa kategori di Anugerah Sri Angkasa 2007.
 
Nagaraj juga telah mengarahkan Filem Pemeriksaan Digital seperti ''[[Aathma (filem)|Aathma]]'' (Jiwa), sebuah filem seram ngeri. Filem ini telah diterbitkan oleh Demaz Entertainment Sdn. Bhd. dan ditayangkan pada 19 November 2007. Filem ini merupakan kejayaan yang hebat dan memberikannya semangat yang diperlukan dalam industri filem Tamil Malaysia. Filem Penapisan Digitalnya yang kedua ialah ''Ivanthanda Hero'' yang diterbitkan oleh GV Media Broadcast Sdn. Filem ini dikeluarkan pada awal 2008. Filem Skrin Digital Ketiganya ialah ''Uruvam'' yang dihasilkan oleh Minjan Production Sdn. Filem ini dikeluarkan pada akhir tahun 2008. Kemudian, beliau memberikan satu lagi Saringan Digital yang berjaya berjudul ''Undercover Rascals'' pada tahun 2010 di bawah syarikatnya sendiri Megamovie Sdn. Bhd.
 
Nagaraj mengarahkan filem ''[[Gila-Gila Remaja 2]]'' yang ditayangkan pada 21 Mac 2013.<ref>Nurezzatul Aqmar Mustaza (23 Mac 2013). [http://www.sinarharian.com.my/hiburan/gila-gila-remaja-2-ala-filem-bollywood-1.142085 Gila-Gila Remaja 2 ala Bollywood] ''[[Sinar Harian]]''. Diperoleh pada 14 April 2018.</ref>
 
==Filemografi==
* ''[[Ghazal Untuk Rabiah (filem)|Ghazal Untuk Rabiah]]'' (1997)
* ''[[Getaran (filem)|Getaran]]'' (2001)
* ''[[Iskandar (filem)|Iskandar]]'' (2003)
* ''[[Aathma (filem)|Aathma]]'' (2007)
* ''[[Gila-Gila Remaja 2]]'' (2013)
 
==Anugerah==
* Anugerah Seri Angkasa 2007 (Pengarah Terbaik) - dicalonkan
Pengarah Naga telah dianugerahkan sebagai yang TERBAIK MENJANJIKAN PENGARAH untuk GHAZAL UNTUK SEPERTI dan berkata film telah dianugerahkan sebagai yang TERBAIK FILM KOMEDI. Ia juga telah dianugerahkan untuk LAGU TERBAIK dalam ANUGERAH SKRIN TV3. Di samping itu, V. Nagaraj telah DICALONKAN untuk PENGARAH TERBAIK ANUGERAH DI SRI ANGKASA untuk [[TV2]] Tamil Drama "ORU THAYIN KANAVU" (20EPS) pada tahun 2007. Selain itu, V. Nagaraj juga dianugerahi sebagai DIGITAL TERBAIK FILM PENGARAH DALAM MTA AWARD 2007 untuk AATHMA. Aathma juga akan DIGITAL TERBAIK FILM dalam [[Festival Filem Malaysia|Film Festival Malaysia]]. Beliau juga telah dianugerahkan Paling Popular Pengarah dalam Gegar Astro Anugerah tahun 2010. Pengarah V. Nagaraj ini Uruvam telah dicalonkan di Jepun SKIP BANDAR ANTARABANGSA D-Cinema FESTIVAL tahun 2010.
* Anugerah MTA 2007 (Pengarah Filem Digital Terbaik)
* [[Festival Filem Malaysia ke-21]] (Filem Digital Terbaik; ''Aathma'')
* Anugerah Raaga Astro 2010 (Pengarah Paling Popular)
* Festival Filem India Malaysia (Pengarah Terbaik)
 
== Rujukan ==