Kebebasan berfikir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Asas rencana drpd terjemahan
 
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
'''Kebebasan berfikir''' (juga disebut '''kebebasan hati nurani''' / '''idea''') adalah kebebasan seseorang individu itu mempunyai atau mempertimbangkan fakta, pandangan, atau [[buah fikiran]], bebas daripada pengaruh atau pandangan orang lain. Konsep ini berbeza dan tidak dikelirukan daripada konsep [[kebebasan bersuara]].
 
== Gambaran ==
Baris 6:
Kebebasan ini merupakan pelopor dan duluan yang turut berhubung rapat dengan kebebasan lain seperti kebebasan beragama. Keebasan ini wujud berdiri dengan sendirinya dan bersifat tidak dapat disangkal, malah ia tidak dijamin kemasukan, pengesahan mahupun perlindungan melalui suatu kaveat falsafah (''philosophical caveat''). Konsep ini begitu penting dalam fahaman dunia Barat dan diterapkan dalam hampir kesemua perlembagaan demokratik untuk melindungi kebebeasan tersebut.
 
Idea-idea sebegini juga berperananpenting dalam undang-undang hak asasi manusia antarabangsa (''international human rights law''). "Kebebasan berfikir" termaktub dalam Perkara 18 [[Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat]] yang dijamin bersama negara anggota [[Waad Antarabangsa mengenai Hak-hak Awam dan Politik]] (ICCPR), di mana:
 
{{quote|Setiap orang mempunyai hak berfikir, berhati nurani dan beragama dengan bebas; hak ini termasuk hak menukar agama atau fahaman, dan kebebasan menzahirkan agama atau fahamannya melalui ajaran, amalan, sembahan atau perbuatan, sama ada secara sendirinya atau bermasyarakat atau secara awammya mahupun bersendiri.<ref>Teks asal: "Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship and observance"</ref>}}