Gelombang dingin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Peringkasan kandungan kpd butiran yg perlu utk pembaca sedia ada - tdk perlu bulat-bulat mengikut konteks Wiki B. Inggeris
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 10:
 
Kesejukan yang melampau sering menyebabkan bekalan dan saluran paip air yang terdedah membeku. Kerosakan sebegini boleh merugikan dari segi tuntutan insurans harta. Permintaan untuk kuasa dan [[bahan api]] elektrik meningkat secara drastik pada masa ini, walaupun penjanaan kuasa elektrik mungkin akan gagal kerana pembekuan air yang diperlukan untuk penjanaan [[hidroelektrik]] pada ketika ini. Sesetengah logam boleh menjadi rapuh pada suhu rendah. Kenderaan bermotor mungkin gagal berfungsi kerana penyejukkan persekitaran - hal ini lebih cenderung di tempat-tempat beriklim sangat sejuk seperti [[Siberia]] dan kebanyakan kawasan di [[Kanada]].
 
Gelombang dingin yang membawa beku dan fros yang tidak dijangka pada musim tanaman di zon pertengahan latitud boleh membunuh tumbuh-tumbuhan semasa peringkat awal pertumbuhan dan paling terdedah, mengakibatkan kegagalan tanaman apabila tumbuhan mati sebelum mereka dapat dituai. Gelombang dingin seperti ini telah menyebabkan [[Kebuluran|kelaparan]]. Pada masa-masa lain, sama bahaya kepada tumbuh-tumbuhan seperti [[kemarau]], gelombang sejuk boleh menyebabkan tanah dalam bahaya dan kebakaran hutan yang menggunakan biojisim yang telah mati. Satu gelombang dingin yang melampau adalah yang dipanggil [[Tahun Tanpa Musim Panas 1816]], salah satu daripada beberapa tahun semasa tahun 1810-an di mana banyak tanaman gagal semasa musim panas yang sangat sejuk setelah [[letusan gunung berapi]] yang mengurangkan sinar matahari masuk.
 
== Langkah balas ==
Di sesetengah tempat, seperti [[Siberia]], sejuk yang melampau memerlukan jentera bertenaga bahan api untuk digunakan secara berterusan. Perpaipan dalaman boleh dibungkus, dan orang boleh sering mengalirkan air secara berterusan melalui paip. Pemuliharaan tenaga, walaupun sukar kerana dalam gelombang sejuk, mungkin memerlukan langkah seperti mengumpul orang (terutama golongan miskin dan warga tua) di tempat perlindungan masyarakat. Malah orang-orang yang tiada tempat tinggal dan gelandangan boleh ditahan dan dibawa ke tempat perlindungan, hanya akan dibebaskan apabila bahaya berkurangan. Hospital boleh mempersiapkan pengambilan mangsa radang dan hipotermia; sekolah dan bangunan awam lain juga boleh ditukar menjadi tempat perlindungan.
 
Orang boleh menyimpan makanan, air, dan keperluan lain sebelum gelombang sejuk. Sesetengahnya mungkin memilih untuk berhijrah ke tempat-tempat yang iklim lebih selesa, sekurang-kurangnya semasa musim sejuk. Stok untuk makanan ternakan yang sesuai dapat dijaga sebelum gelombang sejuk terutamnya untuk ternakan, dan ternakan di daerah yang rentan mungkin akan dihantar dari kawasan yang terkena atau bahkan disembelih. Bekas serombong boleh membawa asap yang menghalang pembekuan teruk di ladang atau rumput. Tanaman rentan boleh disembur dengan air yang akan melindungi tumbuhan secara paradoks dengan membeku dan menyerap kesejukan dari udara sekeliling.
 
Kebanyakan orang boleh berpakaian dengan sewajarnya dan bahkan boleh menambah pakaian mereka sekiranya mereka perlu keluar atau jika alat pemanasan mereka gagal. Mereka juga boleh menyimpan lilin, mancis, lampu suluh, dan bahan api mudah alih untuk memasak dan kayu untuk perapian atau dapur kayu, seperti yang diperlukan. Walau bagaimanapun, waspada harus diutaman kerana penggunaan api arang untuk memasak atau pemanasan di dalam kediaman tertutup sangat berbahaya kerana [[keracunan karbon monoksida]]. Orang dewasa haruslah sentiasa peka dengan pendedahan kanak-kanak dan orang tua terhadap keadaan sejuk.
 
== Lihat juga ==