Star Wars: Episode IV – A New Hope: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
'''''Star Wars Episode IV: A New Hope''''' ([[bahasa Melayu]] harfiah '''''Perang Bintang: Asa Baharu'''''), asalnya dikenali sebagai '''''Star Wars''''',<ref name="Lucas">{{cite video |people=Lucas, George |year=2004 |title=DVD commentary for Star Wars Episode IV: A New Hope |medium=DVD |publisher=20th Century Fox}}</ref> ialah [[filem]] [[opera angkasa lepas]] [[Sinema Amerika Syarikat|Amerika Syarikat]] [[1977]],<ref>{{cite web |url=http://www.digitalspy.co.uk/movies/a122091/lucas-star-wars-is-not-sci-fi.html |title=Lucas: 'Star Wars' is not sci-fi |last=Hilton |first=Beth |date=13 Ogos 2008 |publisher=Digital Spy |accessdate=2008-10-18}}</ref> ditulis dan diarahkan oleh [[George Lucas]]. Ia adalah yang pertama dari enam filem dikeluarkan dalam saga ''[[Star Wars]]'': [[Star Wars#Trilogi Lama|dua filem berikutnya]] menyambung cerita ini, manakala [[Star Wars|tiga filem sebelumnya]] menyumbangkan cerita latar, terutamanya watak [[Darth Vader]]. Dalam penggunaan [[kesan khas]], filem ''Star Wars'' asal adalah filem yang lebih berjaya dan berpengaruh.
 
Latarnya adalah dalam masa sebelumnya dalam [[galaksi Star Wars|galaksi]], sekumpulan penentang dikenali sebagai [[Puak Pemberontak]] memusnahkan stesen angkasa [[Death Star]] [[Empayar (Star Wars)|Empayar]]. Seorang budak petani, [[Luke Skywalker]] menjadi perwira selepas dia mengambil [[droid]] membawa rancanganpelan skematik stesen. Dia mesti mengikut [[Jedi|Jedi Master]] [[Obi-Wan Kenobi]] dalam misi untuk menyelamatkan pemilik droid, pemimpin pemberontak yang bernama [[Puteri Leia Organa]]. Luke menghantar rancanganpelan itu kepada pangkalan pemberontak yang rahsia dan menolong puak pemberontak tersebut memusnahkan stesen itu sebelum ia memusnahkan pangkalan pemberontak tersebut.
 
==Ringkasan==
Baris 31:
Selepas itu, kedua-kedua droid tersebut ditangkap oleh peniaga-peniaga Jawa. Mereka lalu menjual droid itu kepada beberapa orang petani iaitu Owen Lars, Beru Lars dan anak saudara mereka Luke Skywalker. Semasa Luke sedang membersihkan badan R2, dia kebetulan menyiarkan sebahagian daripada mesej hologram yang dirakam oleh Leia, yang di mana dia sedang meminta bantuan daripada seorang yang bernama Obi-Wan Kenobi. Luke menyangka maknanya Ben Kenobi, seorang pendeta tua. Berita ini juga diberitahu kepada bapa dan ibu saudaranya. Pada waktu malam, R2 tiba-tiba menghilangkan diri.
 
Pada keesokan hari, Luke pergi mencari R2, manakala droid itu sedang mencari Obi-Wan Kenobi. Selepas menemui R2, Luke telah diserang oleh beberapa orang Sandpeople. Tidak lama kemudian, Sandpeople itu telah melarikan diri setelah ternampak Ben Kenobi yang mendedahkan diri sebagai Obi-Wan Kenobi. Ben menceritakan hari-harinya selaku Kesateria Jedi, pendamai yang mempunyai kuasa sakti yang diturunkan daripada sejenis kuasa yang diberi namanya “Force”. Sebalik daripada kata-kata bapa saudaranya, Luke juga mengetahui bapanya telah dibunuh oleh salah seorang perantis Ben yang bernama Vader. Kesateria Jedi juga nyaris-nyaris dipupuskanpupus disebabkan oleh Empayar Galaktik, diaBen menunjukkan senjata bapanya kepadanyakepada Luke, iaitu “lightsaber”, senjata yang digunakan oleh Kesateria Jedi.
 
Ben mampu menyiarkan kesuluruhan rakaman hologram itu. Mereka mengetahui bahawa Leia meminta Ben untuk membawakan pelan Death Star ke Alderaan, planet kediamannya dan memberikannya kepada bapanya untuk dianalisa. Ben mengajak Luke untuk menemaninya ke Alderaan dan mempelajari cara penggunaan Force. Luke menyangkal, sehingganya bapa dan ibu saudaranya telah dibunuh oleh Stormtrooper Empayar yang sedang mencari R2 dan 3PO. Luke, Ben dan kedua-dua droid tersebut bertolak ke Mos Eisley untuk mencari seorang juruterbang untuk pergi ke Alderaan. Ben dan Luke berjumpa dengan seorang penyeleduppenyeludup yang bernama Han Solo dan Chewbacca, iaitu ketua kelasi Han. Ben mengupah mereka untuk membawa mereka ke Alderaan dengan menaiki pesawat Han, Millennium Falcon.
 
Setelah tiba di lokasi Alderaan, mereka menemukan planet Alderaan sudah dimusnahkan oleh Death Star atas perintah Komander Empayar, Grand Moff Tarkin sebagai pertunjukan kuasa. Pesawat mereka juga telah disentak oleh Death Star melalui ''tractor beam'' ke hangar stesen tersebut. Ben telah mematikan sistem ''tractor beam'', manakala Luke telah menemui Leia dengan bantuan Han dan Chewbacca. Seterusnya, mereka pulang ke pesawat mereka semasa Ben sedang bertempur dengan Darth Vader. Ben memangsakan diri demi keselamatan mereka. Mereka bertiga melarikan diri dari Death Star tidak lama lagi, tetapi Empayar mampu menjejaki mereka.